Vi understryker att speditören vare sig har begått ett brott eller är misstänkta för detsamma. De ser allvarligt på det som hänt. Vi understryker att speditören vare sig har begått ett brott eller är misstänkta för detsamma. De ser allvarligt på det som hänt.

Åkeriet: ”Ni måste låsa upp klampen efter 36 timmar”

Torsdagen den 21 augusti hämtar tunggruppen i Eskilstuna in ett ekipage från E20 utanför Eskilstuna. Trailern är österrikisk och speditören blir inte misstänkt för något brott. Det blir däremot det polska åkeriet.

Det dröjer inte länge förrän bilinspektör Patrick Zetterberg ser att fordonet körs med en felaktig färdskrivare.
– Det är en generation 2-skrivare och sådana får endast användas i nationell trafik. Kör man, som i detta fall internationell trafik, krävs den nya färdskrivaren, säger Zetterberg.

Åkeriet kontaktas och representanten får information om att det blir en sanktion på 40 000 kronor och att fordonet i väntan på betalningen klampas.
– Han säger då att vi ändå måste låsa upp efter 36 timmar, men sedan årsskiftet ska klampen sitta kvar till betalning kommer, säger Zetterberg.
Åkeriet, som inte vill betala, får även informationen att om föraren står kvar och då bor i hytten i mer än 45 timmar, tillkommer ytterligare en sanktion om 20 000 kronor. Och så blir det också.

Ekipaget ställs en informationsficka nära Årby med bland annat ett hotell inom 3 kilometer från platsen, men det hjälper inte föraren mycket.
– Han säger att han inte har några pengar till hotell och är dessutom hungrig så vi ger honom vatten och frukt, säger Zetterberg.

Något som upprör Patrick Zetterberg är att föraren får uppmaningen att såga av klampen, skylta av dragbilen och köra den till Polen.
– Det tycker dock inte föraren är en bra idé, med rätta, eftersom det är fängelse på straffskalan för ett sådant tilltag, säger Zetterberg.

På lördagen betalar åkeriet först 20 000 kronor och på söndag kväll kommer 40 000 kronor och klampen kan tas bort.

I morse kunde föraren hämta frakthandlingarna och eftersom föraren inte var vid bilen när den låstes upp, är möjligheten stor att han trots allt beretts annat boende utanför hytten.

Vi tar i dag kontakt med Kolors Transport för att ställa frågor kring händelsen och varför föraren uppmanats att såga bort klampen, skylta av och köra till Polen. Samtalet blir inte långt och de väljer att inte vilja svara på fler frågor. Vi erbjuder dem möjligheten att återkomma med ett officiellt uttalande innan vi publicerar. Så har inte skett.

Vi kontaktar därefter LKW Walter, som alltså inte har gjort sig skyldig till något brott och inte heller misstänks för något sådant, eftersom deras varumärke syns i sammanhang där fordon har klampats. Förra gången var tämligen nyligen.

De svarar:
Vi tar oron gällande våra transportpartners på största allvar och har inlett en grundlig granskning av ärendet. Strikt efterlevnad av lagkrav, avtalsförpliktelser samt våra interna kvalitets- och säkerhetsstandarder är en grundläggande förutsättning för allt samarbete med LKW Walter. Alla våra transportpartners genomgår årliga revisioner och vi intensifierar övervakningen när omständigheterna kräver det.”

De fortsätter:
Våra transportchefer har nära kontakt med företagen och övervakar kontinuerligt den dagliga verksamheten för att säkerställa att alla transporter utförs i full enlighet med gällande föreskrifter.”

Avslutningsvis:
Vi är fortsatt helt engagerade i att följa de högsta standarderna för säkerhet, ansvarsskyldighet och transparens. Om det blir nödvändigt kommer vi att implementera ytterligare åtgärder för att garantera strikt efterlevnad hela tiden.”

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-25 16:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Kolors Transport LKW Walter