"Autonomi är framtiden och den är redan här", säger Yarden Cross, vd och medgrundare av Orca AI. Fptp: Orca AI. "Autonomi är framtiden och den är redan här", säger Yarden Cross, vd och medgrundare av Orca AI. Fptp: Orca AI.

Autonomi är framtiden till sjöss – och på väg?

Det är inte bara inom vägtransporter autonomin förespråkas. I åratal har sjöfartens förhållande till autonomi präglats av försiktig optimism blandat med djup skepticism. Man har pratat om autonoma fartyg som om de vore avlägsen science fiction, något för 2040-talet, men efter att tekniken mognat, efter att IMO enats om varenda ord i regelboken för autonomi, efter att redare försiktigt testar vattnet med småskaliga lotsar, ser det inte längre så avlägset ut.

Verkligheten är denna – autonoma fartyg kommer inte för de är redan här. Den första generationen av AI-drivna autonoma funktioner är redan i drift på kommersiella fartyg i dag.

Klassificeringssällskap certifierar autonoma operativa stödsystem. Tillsynsmyndigheter, snarare än att hålla tillbaka branschen, ber aktivt operatörer och teknikutvecklare att driva på snabbare, tillhandahålla verkliga bevis och hjälpa till att utarbeta regleringar i farten.

Den trygga, bekväma uppfattningen av att autonomi är en avlägsen framtid är inte längre ändamålsenlig. Fartyg kommer att segla autonomt långt innan branschen känner sig redo. Och det är precis vad som behöver hända om sjöfarten vill förbli konkurrenskraftig, säker och hållbar i en värld som förväntar sig snabbare resultat än någonsin tidigare.

Så här är det: ”Vi väntar tills det är perfekt.”

Ett av de farligaste antagandena inom den maritima teknikvärlden är att autonomin kommer att vara fullt utvecklad, bunden i ett snyggt regelpaket och först när varje risk har lösts noggrant, men så fungerar inte tekniska revolutioner och det är definitivt inte så autonomin kommer att få fäste inom sjöfarten.

Autonomi kommer inte att uppstå för att IMO förklarar det så. Den kommer att tvinga sig in, driven av den verkliga ekonomin kring besättningsbrist (inom vägtransporter läs förarbrist), säkerhetskrav och skärpta utsläppsmål som ingen människostyrd flotta kan uppnå i stor skala.

Autonomi är redan ekonomiskt lönsamt. De första stegvisa systemen som digital vakthållning och AI-driven kollisionsundvikning finns ombord i dag vilket minskar trötthet, förbättrar säkerheten och ger omedelbar avkastning på investeringen.
– Jag erkänner att tekniken inte är perfekt, men att vänta på perfektion i en bransch byggd på snäva marginaler och obevekliga tidsplaner är helt enkelt orealistiskt, säger Orca AI, vd och medgrundare av Yarden Gross.

Att alla älskar att klaga på att reglering är den stora flaskhalsen, menar Gross och tillägger att sanningen är att regleringsprocessen inte längre kan hålla jämna steg med tekniken och den borde inte ens försöka eftersom autonoma system förbättras med varje resa och matar in operativa data i realtid till smartare algoritmer. Samtidigt diskuterar IMO fortfarande frivilliga riktlinjer och den fullständiga MASS-koden kommer inte att vara obligatorisk förrän 2032.

Gross menar att om man väntar på lagstiftningsmässig säkerhet kommer den att överlämna framtiden till teknikorienterade omvälvare som är villiga att agera snabbare.
– Autonomi blir en konkurrensmässig differentieringsfaktor, och att vänta på global konsensus är en lyx som aktörer helt enkelt inte kommer att acceptera, säger Gross.

Om det finns ett budskap som branschen behöver höra så är det detta:” autonomi kommer inte att ersätta sjömän – eller chaufförer. Det kommer att komplettera dem och ge våra branscher en ljusare framtid. Jag tror verkligen på det, säger Gross.

Autonomi väntar inte på konsensus. Den händer nu, driven av ekonomisk nödvändighet, teknisk beredskap och pragmatism inom regelverk.
– De fartyg som är utrustade med autonoma funktioner i dag är inte piloter eller experiment. De utgör den tidiga majoriteten och de levererar redan värde, avslutar Yarden Cross.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-16 13:21
Kategori: Nyheter
Taggar: