Foto: KAK Foto: KAK

Nya besiktningskrav kan påverka entusiastfordon

EU planerar nya regler som innebär att bilar äldre än tio år ska besiktigas varje år, jämfört med dagens intervall på 14 månader. Syftet är att öka trafiksäkerheten, men förslaget väcker frågor om proportionalitet och hur olika typer av fordonsanvändning ska behandlas.

Enligt Kungliga Automobil Klubben (KAK) är det rimligt att fordon i regelbunden trafik kontrolleras ofta, men att samma krav även ska omfatta entusiastfordon väcker farhågor. Många äldre bilar används sparsamt och förvaltas omsorgsfullt av fordonsentusiaster. Dessa fordon körs ibland bara några hundra mil per år och används sällan i vardaglig trafik.

KAK anser att det bör införas en distinktion mellan regelmässigt brukade fordon och entusiastfordon. En möjlig lösning vore att införa en årlig körsträckegräns – exempelvis 750 mil – för att avgöra om ett fordon ska omfattas av tätare besiktning.

Förslaget ses även i ljuset av andra pågående EU-processer, däribland ELV-direktivet (End of Life Vehicles). Tidigare versioner av direktivet har varit kritiserade av fordonsägare då de kunde försvåra reparation och återanvändning av äldre fordon. Det nuvarande utkastet innehåller dock justeringar som innebär att fordonsägare själva får större frihet att avgöra vilka reparationer som är ekonomiskt försvarbara.

Frågan om hur äldre fordon ska hanteras aktualiseras särskilt under sommaren, då många entusiastbilar tas i bruk och bilträffar hålls runt om i landet. Diskussionen om besiktningsreglernas utformning berör därmed inte bara trafiksäkerhet, utan även kulturarv, fritidsintressen och äganderätt.

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-05 13:52
Kategori: Nyheter
Taggar: KAK Kungliga Automobil Klubben Nostalgi Veteranfordon