Statens haverikommission (SHK) har nu avslutat sin tekniska utredning av det omfattande jordskred som inträffade öster om Stenungsunds tätort natten till den 23 september 2023. Skredet orsakade stora skador på infrastruktur, egendom och miljö – bland annat revs delar av E6 upp, vilket fick betydande konsekvenser för vägtransportnätet. Tre personer skadades, men inga liv krävdes.
SHK konstaterar att skredet orsakades av att marken på fastigheten Hammar 1:14 överbelastades med fyllnadsmassor under markarbeten som pågått från 2022 till början av september 2023. I vissa delar uppgick uppfyllnaden till tio meter och skedde delvis utanför fastighetsgränsen – i strid med gällande marklov. Kombinationen av tunga massor och regn gjorde att leran kollapsade, vilket utlöste skredet över ett område på cirka 600 x 400 meter.
Den bakomliggande orsaken till olyckan var enligt SHK bristande hänsyn till lokala markförhållanden. Den geotekniska utredning som låg till grund för arbetena var otillräcklig och innehöll felaktigheter. Dessutom saknades kompletterande markundersökningar innan schaktning och uppfyllnad inleddes. Även detaljplanen för området hade brister i tydlighet, vilket enligt SHK försvårade en korrekt tillämpning.
Utöver SHK:s tekniska slutsatser pågår också en brottsutredning. Tre personer med koppling till markarbetena är misstänkta för bland annat grov allmänfarlig vårdslöshet, grovt vållande till kroppsskada samt otillåten miljöverksamhet. Enligt åklagaren rör det sig om omfattande schaktmassor som lades ut utan tillräcklig hänsyn till markens bärighet. De misstänkta är i nuläget på fri fot och nekar till brott.
SHK riktar i sin rapport kritik mot såväl kommunen som regelverket kring planprocesser. Man föreslår att Stenungsunds kommun stärker sin förmåga att hantera geotekniska säkerhetsfrågor, och att regeringen skärper plan- och bygglagstiftningen för att förbättra lämplighetsprövningen vid markexploatering.
Utredningen har genomförts i samverkan med flera expertmyndigheter, däribland Statens geotekniska institut (SGI), Sveriges geologiska undersökning (SGU) och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). SHK framhåller vikten av att det statliga stödet till kommunerna i frågor om skred, ras och erosion fortsätter att utvecklas.
För aktörer inom vägtransportsektorn tydliggör händelsen vikten av korrekt samhällsplanering och geoteknisk bedömning – inte minst när kritisk infrastruktur som E6 berörs.
Läs rapporten i sin helhet: Klicka här!