Europaparlamentet har ställt sig bakom flera viktiga ståndpunkter i förslaget. Det handlar bland annat om att historiska fordon och deras reservdelar ska undantas från de regler som annars gäller för uttjänta fordon. Dessutom ska fordonets ägare ha rätten att avgöra om ett fordon är att betrakta som avfall, liksom att själv bestämma vilka kostnader som är rimliga vid en reparation.
Detta markerar ett betydande steg framåt för fordonshobbyn i stort. Det svenska engagemanget i frågan har varit starkt, och MHRF har tillsammans med FIVA bedrivit ett målmedvetet arbete gentemot EU:s lagstiftare. Genom förhandlingar, kontakter och informationsarbete har man lyckats få gehör för ägarnas perspektiv i en fråga som annars riskerade att kraftigt begränsa möjligheterna att bevara och bruka äldre fordon.
I det fortsatta arbetet kommer MHRF att stödja den linje som parlamentet nu ställt sig bakom, i kommande förhandlingar med ministerrådet. Insatserna från såväl internationella som svenska aktörer har därmed gett konkreta resultat för de som värnar om fordonshistorien – inklusive yngre klassiker, så kallade Youngtimers.