Omställningen har genomförts i etapper. Redan under vintern 2024 blev den svenska lokaldistributionen från depåerna i Göteborg och Stockholm helt fossilfri genom övergång till HVO100, ett 100 procent förnybart drivmedel.
Under maj 2025 utökas upplägget med 100 procent fossilfria leveranser till alla Forbo Flooring:s transporter från det europeiska centrallagret och inom Sverige, vilket gör hela kedjan, från import till slutkund, fossilfri.
Fossilfritt Sverige är imponerade över att Forbo Flooring nu har helt fossilfria transporter, inte bara i Sverige utan även från centrallagret.
– Det är glädjande att så många företag fortsätter sitt arbete mot fossilfritt trots en skakig omvärld, säger Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige.
Det nya, mer omfattande, upplägget bygger på Nearsetting och ett HVO-bankssytem. De rikstäckande transporterna utanför Göteborg och Stockholm sker med hjälp av ett Nearsetting upplägg med biogas och HVO100 medan importen omfattas av ett HVO-bankssystem.
I praktiken innebär det att Forbo köper in förnybart bränsle som motsvarar föregående månads faktiska transportvolym i tonkilometer. Systemet verifieras av en oberoende tredje part och skapar full spårbarhet och klimattransparens.
Bakom omställningen står Forbo Floorings nordiska transportchef Mia Pettersson som har lett arbetet tillsammans med företagets logistikpartners. Jonas Palmgren, vd för Forbo Flooring Norden.
– Det är fantastiskt att ha engagerade medarbetare som gör skillnad. Det är medarbetarna i företaget som gör att vi kan utveckla branschen tillsammans med våra kunder. Den här gången ligger vi steget före. Nu stöttar vi på Forbo Flooring Sverige våra samarbetspartners och vi uppmuntrar fler att följa efter. Vi har bara en planet och den måste vi hjälpas åt att bevara, säger hon.
Sverige är det första landet inom Forbo Flooring-koncernen att fullt ut införa fossilfri transport. Målet är att successivt införa samma modell även i andra verksamhetsländer.
Omställningen förväntas minska Forbo Flooring användning av fossilt bränsle till samt inom Sverige med ytterligare ca 490 000 kg CO₂ per år.
Företaget kommer även fortsättningsvis att utveckla samarbetet med sina transportpartners för att successivt nå helt förnybara lösningar även vid import, utan behov av HVO-bank, under devisen ”från bank till tank”.