Lion's Coach E ser ut som en futuristisk skapelse. Foto: MAN. Lion's Coach E ser ut som en futuristisk skapelse. Foto: MAN.

Europas första e-turistbuss tillverkas av MAN

MAN Truck & Bus är den första stora europeiska tillverkaren som lanserar en helt eldriven turistbuss (eCoach): Lion's Coach E. Efter framgången med Lion's City E-familjen för stads- och intercitykörning med mer än 2 500 sålda elbussar sedan 2019, fokuserar företaget nu på elektrifiering av busstransporter i ett tidigt skede.

MAN använder den beprövade drivtekniken från den framgångsrikt serieproducerade eTruck samt innovativa NMC-batteripaket som massproduceras vid fabriken i Nürnberg. Lion’s Coach E har en energikapacitet på 356 till 534 kWh med en räckvidd på upp till 65 mil.

Designkonceptet minskar luftmotståndskoefficienten (Cd-värde) till 0,31 och därmed till ett värde i intervallet för kompakta SUV:ar.

Europas första eCoach har generöst med utrymme. Upp till 61 passagerare kan färdas bekvämt i den och utan begränsningar vad gäller bagagevolym jämfört med dess dieseldrivna motsvarighet.

För att ta hänsyn till miljö- och klimatskydd arbetar MAN med sina kunder för att främja hållbar mobilitet. Företaget följer en tydlig nollutsläppsstrategi och har redan framgångsrikt kört Lion’s City E-familjen i stadsområden och mellanstadsområden i sex år. Bara under första kvartalet 2025 uppgick försäljningen till totalt 283 elbussar vilket motsvarar mer än 50 procent av de stadsbussar som MAN säljer i Europa.

MAN fokuserar på elektrifiering av busstransporter. MAN Lion’s Coach E uppfyller både sociala krav på klimatskydd och kundernas önskemål om hållbara resor.

Lion’s Coach E kommer att ha premiär på mässan ”Busworld Europe” i Bryssel i oktober 2025. Serieproduktionen är planerad att starta 2026 vid MAN:s turkiska fabrik i Ankara som successivt har konverterats till eMobility de senaste månaderna. Inför serieproduktionen av eCoach ska en ”tidig flotta” gå till utvalda banbrytande kunder på de europeiska kärnmarknaderna nästa år.

Grunden för eCoach är den beprövade Lion’s Coach, som presenterades 2017. I ett första steg kommer eCoach att ge sig ut på vägarna som ett 13,9 m långt, kompakt treaxligt fordon med en maximal tekniskt tillåten totalvikt på 27,3 ton. Upp till 61 passagerare kan färdas bekvämt i den utan begränsningar av bagagevolymen från minst 11 till maximalt 13 kubikmeter.

Efter den elektriska treaxlade bussen Lion’s Coach 14 E kommer MAN steg för steg att lansera ytterligare modeller inom bussegmentet fram till decennieskiftet.

 Ett 80-tal journalister och kunder fick en förhandstitt på den första prototypen av den batterielektriska bussen på MAN:s bussfabrik i Ankara. Foto: MAN.
Ett 80-tal journalister och kunder fick en förhandstitt på den första prototypen av den batterielektriska bussen på MAN:s bussfabrik i Ankara. Foto: MAN.

Om artikeln

Publicerad: 2025-05-19 15:00
Kategori: Nyheter
Taggar: