Utvecklingen väcker oro hos Stockholms trafikborgarråd Lars Strömgren (MP), som ser en risk för ökad trängsel, buller och utsläpp i huvudstaden. Samtidigt fortsätter andelen laddbara bilar i nybilsregistreringarna att öka – över 80 procent av nyregistrerade personbilar i Stockholm under 2024 var laddbara, enligt staden. Utbyggnaden av publika laddplatser har också tagit fart, med en ökning på 30 procent under året.
För åkeri- och yrkestrafiksektorn innebär förändringarna både utmaningar och möjligheter. Miljöpartiet vill se minskad biltrafik i stort, men understryker samtidigt vikten av att underlätta för fordon som är nödvändiga för stadens funktion, exempelvis transporter. Elektrifieringen av fordonsflottan ges fortsatt hög prioritet, och laddinfrastrukturen byggs ut i takt med behovet.
Stockholm stad planerar fler satsningar på kollektivtrafik, gång och cykel – inklusive bredare trottoarer, fler gågator och nya busskörfält. Enligt Miljöpartiet ska detta ske på bekostnad av gatuparkering och biltrafik, framför allt i områden med mycket rörelse kring skolor och förskolor.
Miljöpartiet riktar skarp kritik mot den nuvarande regeringen för att den enligt partiet motverkar övergången till ett mer hållbart transportsystem. Samtidigt betonas att staden fortsätter sitt arbete för att på lokal nivå underlätta omställningen – även när nationell politik går i en annan riktning.