Heltidsarbete för Einride i USA. Foto: Einride. Heltidsarbete för Einride i USA. Foto: Einride.

Autonom Einride i heltidsdrift i USA

En självkörande lastbil från Einride har börjat sitt första heltidsjobb och levererar utrustning upp till sju gånger om dagen på en motsvarande cirka 500 meter lång resa från en GE-anläggning till ett lager.

Autonoma lastbilstillverkaren Einride har tillkännagett utbyggnaden av heltidsverksamhet med sitt autonoma fordon. Verksamheten är ett steg framåt i integrationen av autonoma transporter som stödjer kommersiella flöden.

Den dagliga transporten av färdiga varor sker mellan GE Appliances tillverkningsanläggning och lagret i Selmer, Tennesse i USA, måndag till torsdag, vilket möjliggör upp till sju resor om dagen med noll avgasutsläpp.

Det är en långsiktig utbyggnad efter att det tidigare gjorts pilotprojekt i samarbete med GE Appliances, först i en inhägnad miljö vid företagets Appliance Park-huvudkontor 2021, följt av den första allmänna vägpiloten i USA för en specialbyggd autonom, elektrisk lastbil utan en förare i Selmer 2022.

Einrides autonoma fordon är en del av ett större interoperabilitetsprojekt i Selmer för att skapa ett automatiserat logistikflöde som förbättrar de anställdas ergonomi och säkerhet runt lastkajerna och ökad effektivitet. Andra GE Appliances-partner inkluderar TaskWatch och Slip Robotics.

TaskWatchs AI-kameror aktiverar ett system för att höja och sänka dockningsdörrarna och dockningsplattan, låsa Einride autonoma fordon på plats och meddela Slip-roboten att det autonoma fordonet är redo för lastning. Slipen lastar och lossar sedan automatiskt fordonet, vilket minskar lasttiderna med 80 procent.

Einrides partner Ericsson tillhandahåller det interna nätverket för att säkerställa tillförlitlig kommunikation mellan fordonet och fjärroperatören på plats, skriver Trans.INFO.

Om artikeln

Publicerad: 2023-11-17 13:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Autonoma fordon Einride Ericssons GE Appliances Godstransport Nollutsläppsfordon