Logistikbranschen hetare än någonsin

Trots minskade godsflöden till följd av konjunkturnedgången vill allt fler lära sig mer om hållbara, automatiserade och digitala lösningar. Det visade sig tydligt under Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg som noterade kraftiga ökningar både på utställar- och besökarsidan. I år fanns dessutom flera transportörer på plats.

När Logistik & Transport som pågick 24–25 oktober avslutades på onsdagen hade totalt 4 248 medverkande registrerats. Det är nio procent mer jämfört med fjolårets mässa som i sin tur ökade tolv procent mot den föregående.
– Vi upplever ett jättelikt tryck just nu, säger Jan Nilsson, affärsansvarig för Logistik & Transport.

Han konstaterar att branschen är mitt i en stor omställning med logistiska utmaningar på såväl lokal som global nivå.
– Samtidigt finns det hållbara och högteknologiska lösningar framme som många vill veta mer om. Det fick våra besökare ta del av både på mässgolvet och delegaterna i den välbesökta konferensen, säger Jan Nilsson.

Även antalet utställare ökade markant. 117 företag ställde ut vilket är 13 fler än i fjol.
– Men det speglar ändå inte hela sanningen. Dessvärre tvingades vi säga nej till ett 20-tal företag. Nästa år har vi större yta till förfogande och hoppas då kunna välkomna ännu fler utställare, säger Jan Nilsson.

Omvärldsfaktorer som kriget i Ukraina, stigande räntor och inflation har lett till minskade godsflöden. Samtidigt har konkurrensen om kunderna hårdnat. Jan Nilsson beskriver det som ”ett slagsmål om affärerna”:
– I ett sådant läge blir det allt viktigare att synas på mässan, visa sitt varumärke och vad man har att erbjuda, säger Jan Nilsson.

Att uppslutningen ökar innebär också att mässan breddas. När vår redaktion tidigare år har besökt mässan var det en besvikelse att så få transportörer varit på plats. I år har det förändrats.
– I år hade vi betydligt fler transportörer bland utställarna vilket är mycket glädjande, säger Jan Nilsson.

Uppslutningen var också stor på årets konferens som gjordes i samarbete med Dagens Logistik. Upplägget var fyra halvdagspass med lika många teman i ämnena Globalisering i gungning, AI-revolutionen är här, Den robotiserade lagerarbetaren och Energiomställning som affärsmöjlighet.

Det var fullsatt på ett flertal seminarier, inte minst under AI-passet.
– Det märks att folk är väldigt nyfikna på det. Under passet bad moderatorn alla som börjat använda AI att räcka upp en hand. I den fullsatta lokalen lyftes väldigt få händer. Så behovet av att lära sig och sätta i gång med AI är stort, säger Jan Nilsson.

Även Öppna scenen på mässgolvet drog storpublik. Högaktuella ämnen togs upp bland annat kopplat till grön omställning, hållbart ledarskap och hur robotisering, automation och AI kan underlätta logistikarbetet.

Om artikeln

Publicerad: 2023-10-27 14:00
Kategori: Nyheter
Taggar: AI Logistik Logistikmässa Transport§Logistikmässan i Göteborg transportmässa Transportörer