Foto: Genrebild

Så kan stressen vid lastramperna minskas

Minska frustrationen, öka produktiviteten och behandla förare bättre vid lastramperna - ett transaktivt forum på den virtuella Transport & Logistikmässan i Tyskland, visade hur det fungerar.


För chaufförerna kan situationer vid lastramper uppstå som kan vara minst sagt frustrerande. Dålig effektivitet inne på själva lagret kan göra att en lastning eller lossning drar ut mycket på tiden – tid som många förare inte har att använda till onödigt väntande.

Det kan även skapas slitningar mellan lagerpersonal och förare som har synpunkter på tidssvinnet vilket i sin tur kan leda till ännu längre väntan för den förare som yttrat sig.

Kort sagt är lastramper inte sällan platsen för problem, men det kan det rådas bot på, skriver tyska Eurotransport när de berättar om den tyska Transport & Logistikmässan där en session, Mer effektivitet vid lastrampen – så förbättrar logistikföretagen sin produktivitet och sina processer, handlade om just att få det att fungera vid lastning och lossning.

”Striden” vid lastrampen kan med lite good-will få ett slut eftersom det finns ett antal åtgärder som kan vidtas för att förbättra processerna mellan lager och lastbil. Detta till gagn inte bara för avsändaren och speditören, utan även för föraren.

Harald Knefelkamp, ägare av logistikföretaget med samma namn, från Vlotho-Exter, behöver inte övertygas. Han har ett stort intresse av att det fungerar smidigt vid lastramperna. Han har bokstavligen inte råd med något annat med sina 30 000 kvadratmeter lager och 80 anställda. Gods får inte bli stående. Nyligen gick han och två kunder skilda vägar efter att åkare berättat om väntetider på tre-fyra timmar per last.

Hemma har Knefelkamp satt ribban högt.
– Det tar högst en timme från registrering till avgång. Som regel är mina anställda mycket snabbare, säger han till Eurotransport.
Utvärderingen av hans lastramper under april: tre laster per timme.

Receptet på sådan effektivitet börjar med bland annat att föraren måste ha all nödvändig information tillhands. Föraren kan inte komma in och säga:”Jag ska plocka upp något som ska till München”, berättar Knefelkamp vidare. Lastning och lossning sköts av lagerpersonalen som är av blandad nationalitet varför ett stort antal olika språk talas.

Avståndet mellan gods och lastramp får inte vara mer än högst sex meter och lagerpersonalen ska finnas på plats när lastbilen backar till. Det är viktigt att få bra betyg av förarna.

I Tyskland ökar intresset alltmer för RampenGuide som ger mer transparens av lastställen genom att tillhandahålla en app för chaufförer, Fehrnfahrer Truck Stops-appen, via vilken förare kan skriva en utvärdering av olika lastställen de varit på. Om tillräckligt många företag, speditörer och förare deltar, kan ”dagens bästa lastställe” få en extramarkering.

De transportföretag som visar sina recensioner och får bra betyg, kommer också att ha det lättare att hitta förare samtidigt som föraren blir viktigare och får mer uppskattning, skriver Eurotransport.

Om artikeln

Publicerad: 2021-05-17 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: Åkeri Chaufförer Effektivitet Godshantering. lastning Lager Lossning RampenGuide Terminal