Max Gunnarsson, praktikant på Claessons åkeri i Ljungby.

Tempcon bidrar till nästa generations chaufförer

Enligt TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, kommer det under de närmaste tio åren saknas närmare 50 000 chaufförer i Sverige. I den senaste trendindikatorn, som presenterades för en tid sedan, är behovet fortsatt stort trots rådande pandemi. Samtidigt som vissa delar av transportnäringen kraftigt har känt av effekterna av coronapandemin, har andra delar istället ökat, exempelvis last mile-transporter.

En sak som ofta lyfts fram i dessa diskussioner är behovet av utbildningsplatser för att tillgodose behovet av chaufförer i framtiden. En viktig del i utbildningen är studenternas praktik.
– Här kan vi på Tempcon bidra till nästa generations chaufförer genom att erbjuda dem en omväxlande och intressant praktiktid, säger en av Tempcons alla chaufförer Maja Lundberg på Claessons transport i Ljungby som ställer upp som handledare.

Hon tycker bara det är kul att ha med en praktikant, men det beror väldigt mycket på hur han eller hon är, säger hon vidare.
– Det är stor skillnad på attityd och engagemang hos praktikanterna. Jag upplever det som att många har en förskönad bild av yrket innan de börjar sin praktik, säger Maja.

Hon tycker det är bra om praktikanten är frågvis för då tvingas man fundera själv över hur man gör olika saker, fortsätter Maja.
– Många saker går på rutin och det är viktigt att man kan överföra den kunskapen till praktikanterna som är med. Det är ju anledningen till att de är med, säger hon.

Hultsteins

Benjamin Obradovac, lärare på Hagströmska gymnasiet i Linköping som utbildar yrkeschaufförer, säger att en av de största utmaningarna man har är att hitta praktikplatser till sina elever. Kan eleverna själva ordna praktikplats är det bra och det kan en del, men det är många som behöver hjälp.
– Vi märker att det är svårare idag att hitta praktikplatser, speciellt nu under coronan. Det känns som att det är många chaufförer som inte vill ha med sig någon praktikant. Ibland märker vi också att handledaren inte har fått rätt kunskap kring vad som krävs, säger Benjamin Obradovac.

Han säger att de vill bjuda in handledarna för att utbilda dem, knyta kontakter och ge dem rätt möjligheter för att båda parter ska få ut något av praktiktiden.
– Jag tror det är viktigt att åkerierna ser praktiktiden som en möjlighet att knyta nya, unga förmågor till sig tidigt och som är inkörda på deras verksamhet när de är färdigutbildade. Samtidigt är det viktigt att eleverna har en positiv attityd till sin praktik och engagerar sig och att de förstår vilket viktigt komplement det är till utbildningen vi ger dem här i skolan, säger Benjamin Obradovac.

Max Gunnarsson går sista året på Sunnerbogymnasiet i Ljungby på transportprogrammet och praktiserar nu på Claessons åkeri. Det bästa och mest utmanande tycker han är att få uppleva hur det fungerar i verkligheten.
– Det kan vara lite knepigt ibland att lasta rätt och att få med sig allt som ska med, säger han.

Max tycker det är bra att få ha flera handledare eftersom alla inte gör på samma sätt.
– Man ska också kunna prata om annat och inte bara lära ut hela tiden. Det ska vara nästan som en kompis, som att de hjälper en vän att bli bättre på det han gör, säger Max som hoppas att kunna fortsätta på Claessons Åkeri, men han vill också prova på andra saker i framtiden.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2020-10-19 12:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Handledare Praktikant Tempon Group Transportutbildning TYA