Foto: Einride AB Foto: Einride AB

Einride AB:

”Mellanstora bolag med mer datavana först ut med elektrifierade lastbilsflottor”

Behövs det verkligen så mycket mer IT i transportbranschen eller kräver framtidens eldrivna och självgående fordon mer IT? Och är det bara stora aktörer som kan dra nytta av mer IT, frågar vi Robert Falck, vd på Einride AB, som menar att det kan gynna såväl chaufförer som åkerier och varuägare. Bättre IT-stöd kan spara tid och tid är pengar.
Robert Falck, vd på Einride AB, är en nyckelperson i utvecklingen av tjänsterna man erbjuder. Foto: Einride AB
Robert Falck, vd på Einride AB, är en nyckelperson i utvecklingen av tjänsterna man erbjuder. Foto: Einride AB

Einride AB är inget okänt namn när det handlar om elektrifiering och inte minst självkörande fordon. Vi har tidigare skrivit om DB Schenkers satsning i Jönköping på självkörande lastbilar från Einride. Elektrifieringen av lastbilar ökar och det både ger och kräver mer data vilket öppnar för mer effektiva transporter.

Robert Falck, vd på Einride AB, ser att mellanstora bolag med mer datavana blir först ut med elektrifierade lastbilsflottor.
– Med rätt analysverktyg kan de utvinna godsdata och planera flöden på ett helt nytt sätt. Samtidigt blir då el-fordon effektivare än diesel, säger han.
Einrides nya teknikplattform siktar på effektvinster på både 20 och 40 procent beroende på situation.

Vi talar med Claes Hemberg, oberoende ekonom på Einride, som säger att kunder exempelvis kan spara tid och att tid är pengar.
– Med bättre IT-stöd kan chaufförer spara tid åt sig själva och kunderna. Mer exakta flöden kan öka lönsamheten med 5-10 procent. Bättre IT-stöd kan även dubbla livslängden på batteriet i el-lastbilen, vilket kan halvera kostnaden för bilen. El-fordon har dessutom lägre driftskostnader, säger han.

IT är alltså inte längre något förbehållet endast stora aktörer med stora fordonsflottor.
– Har åkeriet runt tiotalet fordon är ny IT idag inte längre så kostsamt som det var tidigare. Även ensamåkare kan snart koppla upp sig och få fullt IT-stöd, säger Claes Hemberg.

Åter till Robert Falck som säger att startsträckan för att rulla ut en el-flotta på 5-10 lastbilar, nu är nere i 6 månader.
– Genom att analysera data från hela kedjan i realtid, kan kunder och åkerier effektivisera och planera i stor skala många år framöver, säger han.

Eldriften kan bli mer effektiv än diesel redan vid ett behov av att transportera 250-500 pallar per dygn, vilket motsvarar cirka 5-10 fordon, fortsätter Robert Falck.
– Batterierna behöver mer exakt planering, men öppnar också för betydligt bättre lönsamhet, säger han.

Vattendelaren hos bolagen ser Karin Schlingmann, produktchef Einride, ofta ligger i IT-vana och godsdata.
– Det hjälper inte att bolagens ägare och kunder vill se mer effektivitet. Ska eldriften bli lönsam, måste IT-ansvariga delta i arbetet och hela organisationen påverkas av omställningen. Större lastbilsflottor behöver mer tid att både analysera och genomföra, för att hitta ny större lönsamhet, säger hon.

Karin Schlingmann ser att de stora lastbilsflottorna kan ha el- och diesellastbilar parallellt under en övergångsperiod.
– De som saknar egen modern IT kan vi stödja med molntjänster. Det kan ge full service utan att de behöver göra egna stora IT-investeringar. Det ska snabbt öka effektiviteten mellan mindre varuägare och åkerier, säger hon.

Alternativet att stanna kvar med diesel finns också och det finns nischer där diesel har en fortsatt roll.
– I dieselvärlden är det chaufförerna som ofta får betala med extra arbetstid för misstagen och stressen i de långa transportkedjorna. Med IT-stöd och el-fordon kan glappen effektiviseras bort. Då får dieselchaufförer en ny tydligare roll inom specialtrafik som exempelvis att flytta otympligt industrimaterial och andra mer unika transporter. Här kommer diesel ha en fortsatt viktig roll, säger Schlingmann.

- Bättre it-stöd kan även dubbla livslängden på batteriet i el-lastbilen, säger Claes Hemberg, oberoende ekonom på Einride AB. Foto: Privat
- Bättre it-stöd kan även dubbla livslängden på batteriet i el-lastbilen, säger Claes Hemberg, oberoende ekonom på Einride AB. Foto: Privat

Om artikeln

Publicerad: 2020-06-25 10:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Effektivisering Einride AB Elekrifierad Fordonsflotta IT-stöd Självkörande Fordon