Mats Ottosson tillsammans med många andra i hyrtoalettbranschen, har drabbats hårt av covid-19-restriktioner och man ser ännu ingen "boom" av nya kunder i kölvattnet. Foto: Privat Mats Ottosson tillsammans med många andra i hyrtoalettbranschen, har drabbats hårt av covid-19-restriktioner och man ser ännu ingen "boom" av nya kunder i kölvattnet. Foto: Privat

Nya hyrtoalettkunder inte lika måna om användarnas upplevelse

Hyrtoalettbranschen drabbades hårt och direkt när förbudet mot folksamlingar infördes och eventkunder bokade av för miljonbelopp. Nya kunder i form av företag med transportanknytning tillkom. Medan eventkunderna månar om sina besökare och vill ha rena toaletter, ser man inte samma omsorg bland alla nya kunder som nu påtvingats en extra kostnad för sanitet. Det finns dock goda exempel även bland dem.
Pia Arvidsson behöver pusha lite mer för renhållning hos en del kunder som på grund av covid-19 tvingas hyra toaletter. Foto: Privat
Pia Arvidsson behöver pusha lite mer för renhållning hos en del kunder som på grund av covid-19 tvingas hyra toaletter. Foto: Privat

Mats Ottosson i Motala driver en franchiseverksamhet under Hyrtoaletten och täcker ett stort område i Östergötland. Verksamheten har innan covid-19 varit inriktad på event, men när folksamlingar förbjöds drabbades även hans verksamhet hårt.
– När folksamlingar förbjöds i mitten av mars, förlorade vi över bokstavligen en natt bokningar för miljonbelopp vilket har lett till att personal har fått både sägas upp och permitteras, säger Mats Ottosson.

Trots restriktioner för chaufförer på last- och lossningsplatser, upplever branschen ingen ”boom” av nya kunder även om sådana nu har börjat komma.

De toaletter man hyr ut, tömmer och städar man själv när kunden hör av sig. Någon skadegörelse har de inte märkt av.
– Kanske för att våra toaletter står på inhägnade områden hos företagen, funderar han och räknar upp kunder som Arla och Stena Metall i Linköping.

Mats Ottosson skickar oss vidare till Hyrtoalettens grundare, Pia Arvidsson i Göteborg. Hon startade verksamheten 1993 och har mycket att berätta. Hon säger att just eventen och konserterna utgör en stor bas i verksamheten och att den nu drastiskt har minskat.
– Vi noterar att vi nu får beställningar från en annan typ av kunder i covid-19:s kölvatten, säger hon och räknar upp åkerier och företag som använder transporter.

Hon säger att det är skillnad på de nya kunderna och deras eventkunder som arrangerar event över flera dagar. Hur då?
– Med eventkunder som arrangerar event flera dagar, bygger man en relation då de är måna om att deras besökare ska vilja komma tillbaka nästa år. Fräscha toaletter är en viktig del av upplevelsen. Kunderna som på grund av covid-19 beställer toaletter hyr för att de måste, säger hon.
De nya kundernas verksamhet är inte heller beroende av kundupplevelsen av toaletterna.

En toalett klarar cirka 1000 besök och för att hållas i gott skick bör tömning och rengöring göras varannan, helst varje vecka. Detta är något Hyrtoaletten ombesörjer och i Göteborg, där kommunen har monopol på tömning, sköter Hyrtoaletten beställningen av den tjänsten.

Chaufförer vittnar om att toaletter, inte minst utmed vägarna, inte sällan är både sönderplockade och ”nersnuskade”. Är det något ni ser?
– Jo, det förekommer och därför är det viktigt med täta tillsyner för att få bort snusket, säger hon.

Medan de stora eventen månar om fräscha toaletter, har det hittills varit lite svårare att få de nya kunderna att förstå vikten av att hålla rent.
– Våra ”covid-kunder” skaffar ju toaletterna för att de måste. Det är en extra kostnad och tätare tillsyner innebär ökade kostnader. En del vill helst själva sköta beställningen av rengöringen, men det finns en risk att det inte kommer att skötas tillräckligt bra då företagets egen personal inte själva kommer att använda toaletterna och kan missa behovet av rengöring i tid, säger Pia Arvidsson.
Men det finns undantag och hon lyfter Pågens i Göteborg som ett sådant.

Vi kontaktar platschef Eva-Marie Åsberg på Pågens i Göteborg. Företaget hyr en toalettvagn med båda dam- och herrtoaletter samt urinoarer och allt som behövs för att ge användaren en bra upplevelse.
– Vi fick tidigt signaler om att det kunde uppstå problem för chaufförerna varför vi fattade beslut om att beställa en ändamålsenlig toalettvagn.Vagnen erbjuder allt som ska finnas på en toalett och uppfyller de rekommendationer som nu finns. Vagnen städas lika ofta som toaletterna inne i våra egna lokaler. Den lösning vi valt, anser vi är det enda rätta att göra i dessa tider, avrundar Eva-Marie Åsberg.

Hos Pågens i Göteborg har man satsat på  att leva upp till både rekommendationerna samt att användarna ska få en bra upplevelse genom att hyra denna typ av toalettvagn. Foto: Kristoffer Moberg
Hos Pågens i Göteborg har man satsat på att leva upp till både rekommendationerna samt att användarna ska få en bra upplevelse genom att hyra denna typ av toalettvagn. Foto: Kristoffer Moberg

Om artikeln

Publicerad: 2020-04-02 16:30
Kategori: Nyheter
Taggar: Bajamajor Covid-19 Hygien Hygienrestriktioner Hyrtoaletten Sanitet