Det är roligt på jobbet i Mölndal, säger från vänster John Petersson, Sirvan Minbary och vd Thomas Johansson som berättar att de snart ska flytta in i nya lokaler. Foto: Stefan Lunderbye Det är roligt på jobbet i Mölndal, säger från vänster John Petersson, Sirvan Minbary och vd Thomas Johansson som berättar att de snart ska flytta in i nya lokaler. Foto: Stefan Lunderbye

Färre mellanhänder ska ge mer åt åkerierna

Cargospace matchar transportörer med transportköpare digitalt

Vilka lösningar finns för att optimera fyllnadsgraden på fordonen? Lastbilscentraler, större åkerier och speditörer har resurserna för att övervaka, men kanske det behövs andra, eller i varje fall fler alternativ. Vi tittar närmare på CargoSpace24 AB.

Idag står den globala miljön i fokus. Vi måste få ner CO2-utsläppen. Transportnäringen drar sitt strå till stacken genom att investera i nyare fordon och genom att använda alternativa bränslen.

Att minska antalet tommil är också viktigt inte bara för ekonomins skull utan även för miljöns. I vilken ordning dessa två prioriteras kan variera, men resultatet blir detsamma.

När CargoSpace24 AB som finns i Helsingborg och Mölndal går ut med ett pressmeddelande, vill vi veta mer. Vd och grundare Thomas Johansson berättar att deras affärsidé är att de har i uppdrag att matcha transportörer med transportköpare genom en GPS-baserad, digital tjänst.
– Genom vår portal kan du i realtid hitta lastfordon och ledigt utrymme eller leveranser som ska komma till rätt plats i rätt tid till rätt pris, säger han.


Idag har de cirka 200 fordon
i systemet, men kommer snart att fylla på med ytterligare 300. Deras plattform är öppen för alla och de ser att transporterande kunder har allra störst nytta av deras tjänster då de ger bättre information om statusar och CO2, säger han.
– Vi bygger just nu en modul för kontroll av cabotage så att kunden inte kan välja ett fordon som varit i landet för länge, säger han.

De kontaktar åkerier med flöden på lämpliga destinationer och informerar dem så att de lägger upp sitt gods i CargoSpaces system.
– Just nu håller vi på att bygga relationer i Norrland då vi kommer att ha stora volymer flödesgods däråt, säger Johansson.

Att skapa en order i systemet görs enkelt antingen via TA-system eller så registrerar man sändningen på klassiskt vis. Just nu har de 400 användare på de befintliga 200 fordonen.
– Målet är att 2019 ha 1 000 fordon och ett par riktigt stora transportköpande kunder med gods till byggindustrin, säger han.

Kan ni uppfylla kundernas specifika policy- och code of conduct-krav?
– Här tror jag vi kan bli den optimala samarbetspartnern, säger han. Vi kan ge information ända ner på förarnivå och vi håller precis på med både förar- och fordonsinformation kopplat direkt till systemet.


Att kontrollera svenska
transportörer är enkelt. De utländska kontrolleras via internet, men här kommer det att ske förändringar. Detta förhållande gör att de nordiska åkerierna får fördel av detta och med det fler uppdrag.

Om det skulle uppstå problem vid en poliskontroll eller med beställaransvaret, berör det inte CargoSpace då avtalet är mellan åkeri och köpare, men de gör vad de kan för att allt ska fungera bra.
– Färre mellanhänder gör också att det blir högre intäkter till åkerierna, säger han.

CargoSpace kontrollerar de åkerier som är direkt knutna till dem.
– Det är mer än vad många andra gör idag. Om en kund bokar via en speditör, har de ingen susning om vilken typ av fordon eller åkeri det är som kommer och hämtar godset, sammanfattar, Thomas Johansson.

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-05 17:33
Kategori: Nyheter
Taggar: CargoSpace 24 Företagsnyheter Transportlösningar