Att ingen människa dödades eller blev allvarligt skadad, kan sannolikt tillskrivas TMA-skyddet. Att ingen människa dödades eller blev allvarligt skadad, kan sannolikt tillskrivas TMA-skyddet.

Efter ny TMA-olycka: ”Vi riskerar bokstavligen livet”

Under tisdagen inträffade ännu en trafikolycka där TMA-skyddet sannolikt kan bedömas ha räddat liv. Men händelsen lyfter den livsfarliga tillvaro som råder vid arbete på väg. - Vi riskerar bokstavligen livet varje dag, säger Per Svensson på P&N Örkelljunga AB som äger den aktuella TMA-lastbilen.
Personbilen blev kraftigt demolerad och räddningstjänsten fick klippa upp taket för att få ut föraren.
Personbilen blev kraftigt demolerad och räddningstjänsten fick klippa upp taket för att få ut föraren.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

Vid 14-tiden på tisdagen brakar en Volvo V90 med full kraft in i ett stillastående TMA-fordon. Händelsen inträffade på E4 norrgående, vid Mölletofta i Klippans kommun.

TMA-lastbilen står placerad i vänster körfält när olyckan inträffar. Det blir en kraftig kollision och personbilsföraren kunde tas ut först efter att räddningstjänsten hade klippt bort taket på bilen.

Föraren förs med ambulans till sjukhuset. Hans skador beskrivs dock som lindriga, något som man sannolikt kan tacka TMA-skyddet för.

Ägaren till TMA-lastbilen är P&N Örkelljunga AB. Per Svensson är en av delägarna och han berättar för Proffs att chauffören mår bra.
– Han satt inte i bilen när det hände, men vi har talats vid och han är okej, säger Svensson.


Lastbilen är nu på
verkstad för genomgång och hela TMA-utrustningen måste bytas.

Det är inte första gången åkeriet råkar ut för dylikt och Per Svensson är bekymrad över utvecklingen på vägarna som är deras arbetsmiljö.
– Vi riskerar bokstavligen livet varje dag vi är ute och jobbar, säger han.

Krav på TMA-bil på skyddsklassade vägar är en arbetsmiljöfråga och gäller endast de som omfattas av Arbetsmiljöverkets avtal. Därför omfattas inte andra som arbetar på vägen, svenska som utländska, av det kravet.
– Jag hade önskat att TMA-kravet istället blev en trafiksäkerhetsfråga för att omfatta alla som arbetar på vägarna, säger Per Svensson vidare.


Han upplever en allmän
respektlöshet bland förare och hans egen uppfattning baserat på egna erfarenheter, är att förare av utländska tunga fordon, sticker ut. Hur är det med personbilisterna?
– Ja du, det har blivit värre och stressigare, tycker han. Körsätten verkar spegla det hårdare samhällsklimatet överlag och om folk inte ser en TMA-bil, måste de antingen sitta och pilla med annat, ha tankarna på annat håll eller så sover de.

Under tiden räddnings- och bärgningsarbetet pågick, leddes den norrgående trafiken om på alternativa vägar.
Under tiden räddnings- och bärgningsarbetet pågick, leddes den norrgående trafiken om på alternativa vägar.

Om artikeln

Publicerad: 2018-08-29 16:03
Kategori: Nyheter
Taggar: TMA-skydd Trafikolycka Trafiksäkerhet