105 tons ICA-transporter – ”en missuppfattning”

På ICA:s återvinningsbara miljökasse finns en bild på en trailerdragare och tillhörande text som gör gällande att en lastbil fraktar 105 ton sockerrör.
Reaktionerna lät inte vänta på sig bland dem som arbetar med vägtransporter.

Det handlar om ICA:s miljökasse som till 100 procent är återvinningsbar. Texten på kassen berättar fakta kring detta. Det är emellertid inte bilden på Brasilien där sockerrören skördas, som väcker intresse. Kanske inte heller längden på sockerrören.

Vad som däremot sticker ut, är bilden på ett trailerekipage prydd med texten ”105 ton” och vidhörande text ”en lastbil som fraktar sockerrör kan ta upp till 105 ton sockerrör i ett lass”.

På Facebook har kommentarerna varit många och vi vill ta reda på hur ICA tänkte här. Vi frågar inköpsansvarig Lars Andersson på ICA i Västerås, som också är den som varit på plats, om viktangivelsen ihop med en trailer, möjligen inte sänder fel signaler?
– Nej, det här handlar om en missuppfattning, säger han direkt. Dessa ekipage kör inte i Sverige. Bara i Brasilien.

Menar du att trailerekipage i Brasilien får köra 105 ton på vägarna?
– Nej, det är där missuppfattningen framför allt finns, säger han. Dessa tunga ekipage kör nämligen endast på sockerrörsfälten och fabriken ligger i anslutning till fälten.

Som en parentes tillägger han att nära nog 99 procent av lastbilarna dessutom är Scania och en del Volvo. Den färdiga produkten, granulatet, körs sedan på väg enligt gällande regler för landet. Och det är inte 105 ton.

Finns det inte en risk att personer i Sverige, som inte är insatta i transportbranschen, kan tro att det faktiskt är tillåtet att köra med 105 ton på brasilianska vägar och att det kanske är samma vikter här i Sverige?
– Jag tycker vi har varit mycket tydliga i budskapet, men visst, bland våra 10 miljoner invånare finns det säkert många som missuppfattar det ändå, avslutar Andersson.

Om artikeln

Publicerad: 2016-07-08 20:16
Kategori: Nyheter
Taggar: 105 ton ICA Miljöplastpåse