DFDS säger upp avtalet med fuskande åkeri

Makswed: ?Jag har inga bilar ? varför ringer du hit??

I tisdags klampades ett DFDS-ekipage i Arendal, Göteborg efter att polisen konstaterat många brister och att det var tredje gången bilen rapporterats under kort tid. Igår eftermiddag, fick saken sin lösning och trailern kunde skeppas ut.

Den makedonska föraren saknade förartillstånd och kunde endast visa upp ett enda färdskrivarblad. Det fanns fler brister och detta var tredje gången gillt och det slutade med sanktionsavgift och chaufförsböter.

Trafikansvarig på DFDS Logistics AB, Robert Schüler, reagerade stark på det inträffade och efter samtal med polisen igår, kunde man idag fatta det formella beslutet om att säga upp kontraktet med åkeriet.

Det gick fort?
– Ja, förutom att åkeriet missinformerat mig igår morse om att de skickat hem chauffören vilket visade sig vara en lögn då han fortfarande var kvar i hytten, så blev polisens information avgörande, svarar Schüler.

Det handlar om Makswed som haft fem dragbilar hos DFDS. Proffs vill gärna tala med åkeriets representant och DFDS bistår med detta.

Personen vi söker är Zoran och det är också han som svarar när Proffs ringer upp och presenterar oss och berättar att vi följt händelserna kring klampningen av deras fordon.

Har du några kommentarer kring det inträffade?
– Jag har inget åkeri, svarar Zoran. Jag har inga bilar och inga chaufförer.

Det är möjligt att du inte äger åkeriet eftersom ni har en adress i östra Europa också, men DFDS anger dig som den person de har som kontakt för att använda era bilar.
– Nej, det stämmer inte, säger han allt hårdare. Varför ringer du hit?
För att DFDS ringer till dig när de använder bilarna och därför vet du vad som hänt, svarar Proffs reporter.

Zoran fortsätter att neka till att känna till något som helst och vi får nöja oss med det.

Då skriver vi att du ingenting känner till.
– Nej, det får ni inte, säger han med hög röst. Ni har inte rätt att skriva något om jag säger nu att jag inte har någon kommentar. Jag förbjuder er.

Resten av samtalet antar en hotfull karaktär, varför det avslutas.

Tillbaka till Schüler igen. Vad har du för kommentar kring Zorans sätt att svara?
– Det är inte alls bra det här, svarar han med eftertryck. Det här var ett åkeri vi kontrakterade och trodde på, men nu bekräftar de själva att vårt beslut att säga upp samarbetet, verkligen var rätt beslut.

Om artikeln

Publicerad: 2015-11-19 17:26
Kategori: Nyheter
Taggar: DFDS Logistics Makswed Olaga cabotage Trafikpolisen Västra Götaland