Fotograf: Volvo Lastvagnar

Volvochef i ”halsbrytande” reklamfilm

Claes Nilsson är chef för Volvo Lastvagnar. Nu har han tagit steget in i "reklambranschen" och ställt sig på en hängande lastbil drygt 20 meter över marken, när han spelar huvudrollen i en film för att visa upp Volvos nya anläggningsbil.

– Visst pirrade det ordentligt i magen innan och nog funderade jag på vad jag gett mig in på. Jag är ingen bergsklättrare och jag har svindel. Men jag hade lovat att ställa upp och då kan jag ju inte bara backa ur, säger Claes Nilsson.
Han fick tillbringa nästan två timmar stående på fronten av en Volvo FMX anläggningslastbil som hade hissats drygt 20 meter över vattenytan i Göteborgs hamn.

– Det blir naturligtvis många omtagningar och det tar sin tid. Det var ganska kallt – sådär en 8 grader – och blåste dryga 10 sekundmeter så jag blev riktigt kall om händerna efter ett tag. Men allt gick bra. Säkerheten var ju 100-procentig, så jag var faktiskt aldrig rädd, fortsätter Claes.

– Idén med själva filmen – kallad The Hook ¬- är att vi vill visa att lastbilens främre dragkrok är dimensionerad för att klara långt större påfrestningar än vad den normalt utsetts för. Det handlar om att peka på styrkan och kvaliteten i våra anläggningsbilar. Det kan ju knappast bli mer tydligt än att hissa upp den 15 ton tunga bilen i sin egen dragkrok drygt 20 meter över marken, säger Claes Nilsson.

Filmen gjordes i en tagning från en helikopter. Allt hade förberetts minutiöst.
– Svårigheten är just att göra filmen i en enda tagning från en helikopter. Jag är imponerad av Claes Nilsson som behöll sitt lugn och fokus under nästan två timmar och 20 meter upp i luften. Jag provade själv, men bara under en kvart. Det var rätt läskigt, säger Filip Nilsson, på Folke Film, som var regissör för filmen.

Det är inte första gången Volvo Lastvagnar filmar spektakulära tester av sina lastbilar. Filmen The Ballerina stunt blev en viral succé över hela världen när den lades ut på nätet i augusti förra året. Nu har 7 miljoner sett filmen på Youtube där Faith Dickey balanserar på slak lina mellan två lastbilar i full fart. Då var syftet att visa den förbättrade stabiliteten och styrningen av Volvos nya lastbil för fjärrtransporter.

– Sen dess har vi introducerat fyra lastbilsmodeller till. Planen är att vi den närmsta tiden ska utsätta dem för olika tester som visar på förbättrade egenskaper hos varje modell. Men det är inga ordinära testprogram vi ska göra. Jag kan lova att ingen har gjort något liknande inom lastbilsvärlden, avslutar Claes Nilsson.

 

Du kan se filmen här!

Om artikeln

Publicerad: 2013-09-02 09:00
Kategori: Nyheter
Taggar: Claes Nilsson The Hook Volvo Lastvagnar