MAN visar en progressiv lastbilsstudie på IAA 2010

En drastisk förbruknings- och CO2-reducering för dieseldrivna lastbilar är möjlig och den kan dessutom genomföras snabbt. Detta visar en designst...

En drastisk förbruknings- och CO2-reducering för dieseldrivna lastbilar är möjlig och den kan dessutom genomföras snabbt. Detta visar en designstudie, gjord av MAN Nutzfahrzeuge, som kommer att visas på IAA 2010 i Hannover för första gången.
Designen på MAN Concept S har i en vindkanal trimmats konsekvent mot ett extremt lågt luftmotstånd som nu motsvarar en modern personbils i form av en sedan.
Enbart tack vare dess aerodynamiska form förbrukar MAN Concept S, i kombination med en på samma sätt modifierad trailer, upp till 25 procent mindre bränsle än en jämförbar konventionellt utformad 40-tons dragbil. Det motsvarar en reducering av CO2-emissionen med 25 procent.
Med Concept S vill MAN ge ett bidrag till den aktuella diskussionen om dagens lagstiftade längdbegränsning för nyttofordon i Europa. För att faktiskt kunna höja den för Concept S fastställda effektivitetspotentialen, måste ekipagen sträckas ut, så att den vanliga invändiga volymen och lastvolymen ska kunna bibehållas. Därför krävs det ändringar i väginfrastrukturen.

Om artikeln

Publicerad: 2010-09-24 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: