Mat och bensin slut inom en vecka utan lastbilar

Inom en vecka får ett lastbilsstopp i Karlstad kännbara konsekvenser för såväl hushållen som industrin. Det framgår av en utredning som Sverige...

Inom en vecka får ett lastbilsstopp i Karlstad kännbara konsekvenser för såväl hushållen som industrin. Det framgår av en utredning som Sveriges Åkeriföretag och Sveriges Åkeriföretag Värmland presenterade på ett seminarium i Karlstad.
Redan första dagen med lastbilsstopp märks störningar på flera håll i Karlstad. Morgontidningen kan inte delas ut i inlandet och posten kan inte skicka iväg brev och paket. Industrins leveranser stoppas.
Andra dagen tar dieseln slut på tankstationerna. Tredje dagen stoppar produktionen i industrin och sjukhusen får svårt att fungera i brist på mat och rena textilier. På veckans femte dag har många verksamheter stängt ned. Sopor staplas på gatan och många kan inte använda sina bilar i brist på bensin.
– Allt eftersom dagarna går ökar bristen på det som hushållen behöver, konstaterar Svenerik Eriksson, vd i Sveriges Åkeriföretag Värmland. Undersökningen visar tydligt hur viktiga samhällsfunktioner behöver lastbilstransporter för att fungera.
Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström påpekar att behovet av transporter i det lokala samhället inte får glömmas bort i till exempel klimatdebatten.
– Det lokala samhället måste försörjas med transporter. Skatter i syfte att föra över gods till järnväg resulterar lokalt bara i att kostnaderna ökar för de nödvändiga transporterna såsom distribution av livsmedel, hämtning av sopor, insatsvaror till industrin, förnödenheter till sjukhus, mat till skolor.
Ett bortfall av lastbilstransporter får konsekvenser i nästan alla delar av samhället. Det drabbar inte bara vitala samhällsfunktioner som sjukvård och livsmedelsförsörjningen, utan påverkar det mesta som vi kommer i kontakt med i vår vardag.

Om artikeln

Publicerad: 2010-06-18 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: