Miljöministern lät som en skrämd anka

Jag har bestämt mig för att nästa bil blir en miljöbil. Jag måste dra mitt lilla strå till stacken för att främja världens miljö. Och för att snåla med bränslet som ju kostar en hel del. Världens miljöproblem är också mina. Jag minns fortfarande annonstexten gällande Renault 4: ?Vilken bil ska du välja när bensinen kostar 2:50 litern?? Det var chockerande siffror då. Lockade till inköp av en bränslesnål R 4:a. Jag hade själv flera stycken under en följd av år. Idag är det historia och känns smått löjeväckande bara.

Jag har varit på resande fot idag och färdats miljösnålt. Är inte klar ännu, eftersom jag i skrivande stund sitter på stationen i Jönköping. Väldigt obekvämt och i trist sällskap med en gapig och skränig alkoholpåverkad hundägare. Snart ska jag ta bussen till Gränna och färjan åter till Visingsö. Där startade färden med bil i bara 5,4 km. Sedan färja från ön. Buss från Gränna till Ödeshög. Byte av buss till Mjölby. Det var svårt att hinna med bussen till Mjölby men tack vare en hygglig och empatisk busschaufför, lyckades bussresan synkroniseras så att jag slapp ta en taxi från Ödeshög ända till Mjölby. Ty då hade miljöidén spruckit.
Därefter reste jag med tåg från Mölby till Stockholms central. Pendeltåg till Handen. Några timmars föreläsning där. Pendeltåg åter till Älvsjö där jag bytte till pendeltåg till Flemingsberg. Tåg till Nässjö. Byte, tåg till Jönköping. Där är jag nu. Drygt en timmes väntan på bussen. Det passar utmärkt för att skriva min krönika. Jag förutsätts hinna med sista färjan till ön kl 23. Lång dags färd mot natt! Puh! Fast miljövänligt.

För många lastbilar?

Nästa gång tar jag bilen. Och jag kör snålt med miljödiesel – 0,4 l/milen om jag inte trycker för hårt på gasen. Och det gör jag naturligtvis inte för då skulle jag riskera bli tagen för en fartdåre. En sådan vill jag absolut inte bli förknippad med.
På tal om miljön. Har vi för många långtradare på vägarna? Alla seende kan själva lätt konstatera att det är trångt på vägarna och att långtradarna ofta far fram som ett pärlband längs E4 och E6. Vad är det för last i bilarna? Pensionärsmat kanske? Det har vi fått veta genom SR:s program Kaliber. Pensionärerna utfordras med mat som tillverkas bland annat i Sala och körs ut till ätande i Ystad och i Kävlinge! Låter fantastiskt. Hemtjänsten tillåts inte längre laga mat i de äldres egna bostäder. Rationell fabrikstillverkning ska det vara. Med jättelånga transporter.

Skrämd anka

Och detta är bara ett område. Vad finns det mer för transporter som kan ifrågasättas? Lagerhållning rullande på väg? Det sägs att det är sant eftersom det skulle vara billigare än att ha lagerlokaler. Jag vet inte hur det förhåller sig men jag häpnar inte över något nuförtiden.
Det skulle vara lockande att undersöka lasten i varje långtradare under ett dygn för att se om varje transport verkligen är befogad.
I sommar kommer dieselpriset att med råge passera 15 kr litern. Kanske också bensinen. Ytterligare höjningsförespråkare finns som bekant. En statlig utredning förde fram 27-28 kr nivån som realistisk inom några år om vi ska kunna nå miljömålen. Miljöministern lät som en skrämd anka, när han inför en frågvis radioreporter bestämt och kategoriskt avfärdade idéerna. Vad skulle han göra, stackaren? Hade han instämt, vore den politiska dödförklaringen sannolikt nära förestående. Det är ju förståeligt att han har självbevarelsedriften kvar.

Sven-Erik Alhem

Om artikeln

Publicerad: 2008-06-20 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: