Åsikter

Så här röstade partierna den 27 juni.

Debattartikel

Kopieringsmaskinerna går varma

Riksdagsledamot Thomas Morell (SD) inleder sin debattartikel med att berätta att, den 27 juni, presenterade Moderaterna sitt vallöfte att sänka reduktionsplikten till 6 procent. Det kan ju vid en första anblick verka bra att de äntligen ansluter sig till samma resonemang som Sverigedemokraterna. ”Men, jag måste rimligen ställa mig frågan – varför röstade Moderaterna nej till det skarpa lagförslag som Sverigedemokraterna presenterade”, säger han.
Ulric Långberg, samhällspolitisk chef, Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag.

Sveriges Åkeriföretag: Ansvarslöst uttalande av justitieministern kring dieselstölder

Ulric Långberg: ”Justitieminister Morgan Johanssons uttalande om dieselstölder, där han säger att de utsatta företagen tjänar ju en hel del pengar och måste ta eget ansvar för att skydda sin egendom, är under all kritik och visar tydligt hur lite kunskap han har om åkerinäringen. Att som justitieminister lägga över ansvaret kring den organiserade brottsligheten på de utsatta företagen är anmärkningsvärt, speciellt med tanke på den positionen han sitter på.”

Debattartikel

Socialdemokraternas svek mot Sveriges bilister och svensk transportnäring

I uttalanden från finansminister Mikael Damberg med anledning av att sex av Riksdagens partier säger nej till Socialdemokraternas valfläsk i form av en 1000-lapp till Sveriges bilister hävdar finansministern att detta är ett ”svek”. ”Finansministern har uppenbart förlorat sig i miljöpartistisk retorik och ser inte ens hur de mest basala behoven i ett samhälle fungerar”, säger debattören och riksdagsledamoten Thomas Morell (SD).
DEBATTARTIKEL

Morell: ”Kan Postnord inte prestera en bättre bortförklaring?”

DEBATT
Fredagen den 6 maj hade jag en interpellationsdebatt med näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson med anledning av senaste fallet med Postnord. Debatten var den sjätte i ordningen och är troligen inte heller den sista. I en artikel som publicerades strax efter i tidningen Proffs kommer en ytterst märklig kommentar från Postnord; ”Polisens protokoll säger inte att fordonet ska hindras från fortsatt färd”...