"Det blir allt tydligare för var dag som går att ledningen för Transportstyrelsen har förlorat greppet om verksamheten", säger Thomas Morell i sin debattartikel. Foto: Privat. "Det blir allt tydligare för var dag som går att ledningen för Transportstyrelsen har förlorat greppet om verksamheten", säger Thomas Morell i sin debattartikel. Foto: Privat.

Transportstyrelsens retursladd!

I juni fick Transportstyrelsen ett rejält slag över fingrarna av kammarrätten i Stockholm. Nu försöker man uppenbarligen hitta en väg runt den praxis som kammarrättens dom innebär. Det har kommit till min kännedom att man nu skickar människor till kommunernas socialkontor för att utreda deras bruk av alkohol.

Thomas Morell (SD) har tidigare uppmärksammat domarna. Han fortsätter. Nu är det uppenbart att man försöker hitta kryphål och kunna fortsätta agera enligt den tidigare agendan. Det är i ljuset av detta som vikten av att överklaga framtida beslut av Transportstyrelsen är nödvändig.

Vi får under inga omständigheter överge rättssäkerheten i det här landet. Den smitväg Transportstyrelsen uppenbart försöker hitta saknar stöd i lagstiftningen, i vart fall så vitt jag kan bedöma.

Socialtjänstlagen, både den nya och äldre skrivningen, berör vård av missbrukare, för övrigt en term som inte används i medicinska sammanhang längre. Att Transportstyrelsen skickar individer till socialtjänsten för utredning om deras alkoholvanor kan starkt ifrågasättas.

För det första grundar det sig på PEth-tester vilket kammarrätten med tydlighet påvisade i domen inte är tillräckligt.

I Transportstyrelsens egen författningssamling TSFS 2010:125 17 kap. 5§ återfinns följande text när det gäller bedömning av individens förmåga att köra motordrivet fordon, ”Läkare med specialistkompetens i psykiatri eller annan läkare med specialistkompetens med god kunskap om och erfarenhet av missbruksfrågor”.

Efter det att kammarrätten så tydligt gett Transportstyrelsen bakläxa och skapat en ny praxis, försöker nu Transportstyrelsen i panik hitta andra vägar att fortsätta på den sedan flera år inslagna vägen.

Nu skickar Transportstyrelsen individer till kommunens socialtjänst för att utreda deras förhållande till alkohol- och droger innan de kan få ett körkortstillstånd. Hur tänkte man här? Var hittar man stödet för en sådan åtgärd?

Socialtjänsten arbetar utifrån ett alkoholmissbruk och i min värld innebär det att individen ska ha ett dokumenterat missbruk. En dokumentation som ska utföras av en specialistläkare. I de fall jag tagit del av finns inget av läkare dokumenterat missbruk, ett krav Transportstyrelsen ställer i sin egen föreskrift.

Det blir synnerligen märkligt när Transportstyrelsen skickar en individ till socialtjänsten för att utreda ett missbruk som inte finns. För mig är detta inget annat än ett desperat försök att fortsätta agera på ett sätt som kammarrätten satte stopp för.

Det finns alltså all anledning att granska Transportstyrelsens arbetssätt mycket noga framöver. Det är en av anledningar till att varje individ som drabbas av Transportstyrelsens högst tveksamma myndighetsutövning måste överklaga beslutet. Det måste bli ett slut på det här amatörmässiga sättet att bedriva myndighetsutövning.

När jag gick min utbildning på polisskolan och skulle kliva in i min roll som bilinspektör var det väldigt tydligt vilka krav som ställdes. Allmänheten skulle känna att besluten var korrekta och att man hade lagstöd för det man gjorde. Naturligtvis älskade inte allmänheten alla beslut, det hade varit märkligt, men de skulle i alla fall känna att de var korrekta. Det var en väldigt viktig del i utbildningen och en hållning polismyndigheten var tydlig med.

Det här synsättet har av allt att döma övergetts av Transportstyrelsen, det framgår med all tydlighet när man läser en annons från Medcura. Ett par citat ur annonsen: ”Vi är glada att meddela att Medcura har vunnit upphandlingen med Transportstyrelsen för medicinska bedömningar i ärenden som rör körkortstillstånd och taxiförarlegitimation – hur kul är inte det!?

Kul? Är det så man ser på det ansvarsfulla uppdraget att bedöma människor och deras ansökan om körkort?

Men det blir värre: ”Avtalet gäller i hela 4 år med start i mars 2025, och det bästa av allt? Du kan göra jobbet var som helst i Sverige! Så, oavsett om du vill jobba från en fjällstuga eller stranden, så har du full frihet.”

Detta kan knappast betraktas som seriöst, men det återspeglar på något sätt hur Transportstyrelsen arbetar idag. Människors ansökan om körkortstillstånd ska alltså avgöras av en läkare som ligger på stranden eller befinner sig i en fjällstuga. När annonsen uppmärksammades av Proffs plockades den bort på bara några minuter.

Det blir allt tydligare för var dag som går att ledningen för Transportstyrelsen har förlorat greppet om verksamheten vilket även Riksrevisionen har konstaterat.

Jag kommer givetvis att agera utifrån min roll att snarast byta ledning för Transportstyrelsen.

Sverigedemokraterna
Thomas Morell, vice ordförande trafikutskottet

Här ett fysisk bevis på att det som skrivs är sant. Foto: Privat.
Här ett fysisk bevis på att det som skrivs är sant. Foto: Privat.

Om artikeln

Publicerad: 2025-08-01 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: Körkortsåterkallelse PEth Socialnämnden Transportstyrelsen