Drivkraft Sverige anser att det är positivt att reduktionsplikten utvecklas och behålls som styrmedel för att minska Sveriges klimatpåverkan från transportsektorn samt att regeringen och Sverigedemokraterna nu signalerar om en långsiktighet när det gäller reduktionspliktsnivåer fram till och med 2030.
Enligt promemorian är syftet med den höjda reduktionsplikten att säkerställa att Sverige uppfyller sitt åtagande enligt EU:s ansvarsfördelningsförordning (ESR). Drivkraft Sverige välkomnar höjningen men menar att 10 procent är en för låg nivå.
Drivkraft Sverige föreslår en kontinuerlig ökning av reduktionsplikten fram till 2030 med ett slutmål på 18-25 procent beroende på elektrifieringstakten och utformningen av plikten. En sådan successiv ökning av reduktionspliktsnivåerna skulle bidra till att Sverige klarar sitt ESR-åtagande,
I linje med förnybartdirektivet ska fossilfri el från publika laddningsstationer kunna användas för att uppfylla reduktionsplikten. Även förnybara bränslen av icke biologiskt ursprung som kan blandas med bensin och diesel kan användas för att uppfylla reduktionsplikten enligt promemorian.
Drivkraft Sverige välkomnar att el och förnybara bränslen av icke biologiskt ursprung, så kallade elektrobränslen, inkluderas i reduktionsplikten. Däremot är det problematiskt att förslaget saknar en konkret beräkningsmetod för elkrediternas bidrag till reduktionsplikten.
Vi vet inte heller vad som avses med en publik laddningsstation. När det gäller förnybara bränslen av icke-biologiskt ursprung så behöver regeringen snarast presentera en konkret plan på hur Sverige ska uppfylla delmålet om 1 procent som finns i förnybartdirektivet.
Åsa Håkansson
Produkt- och miljöspecialist, Drivkraft Sverige