Endast en eller ett par kilometer/h mer i hastighet kan avgöra om du välter eller inte.

Nytt halkörningskoncept och uppgraderad, flexibel ”vältlastbil”, ska öka trafiksäkerheten hos förare.

EMV Utbildning AB tar provkörning med ”vältlastbil” och halkkörning med lastbil, till en ny nivå. Vad EMV erfar, är deras halkkörningskoncept unikt och kräver ingen våt, eller på annat sätt preparerad halkbana. Vältbilens konstruktion har också fått ett lyft och har blivit långt mer flexibel och med utökat användningsområde än tidigare existerande modeller.
För att få på ringen, töms däcket först på luft. Därefter träs ringen på och däcket fylls på igen.
För att få på ringen, töms däcket först på luft. Därefter träs ringen på och däcket fylls på igen.

Proffs besöker EMV på Ljungbyheds Motorbana då de spelar in en reklamfilm för dessa två koncept som de nu erbjuder i sin utbildning, men även på andra sätt. Det är verkligen en uppgradering och i vissa avseenden även något unikt de erbjuder.

Fredric Larsson är utbildningsansvarig på EMV och stationerad i Sjöbo. Projektet de nu lanserar i skarpt läge, gör de tillsammans med Ted Johansson, försäljningsansvarig på Ljungbyheds Motorbana som har de nödvändiga ytorna som behövs för körning med tunga fordon.

Nokian

Halkkörningen de erbjuder är, vad EMV själva erfar, unik och skapar en konstant halka, precis som i verkligheten.
– Det uppnår vi genom att vi istället får att preparera vägbanan, monterar specialtillverkade ringar av ett kompositmaterial utanpå lastbilens ordinarie hjul, säger Fredric . Den ger en konstant friktionskoefficient på cirka 0,2.
Ringen som läggs utanpå hjulet, är från Tjeckien och Ljungbyheds trafikövningsplats har idag tio sådana. Förutom demoringarna som finns i Tjeckien, finns dessa ingen annanstans. Easydrift AB i Göteborg är generalagent för Easydriftkonceptet i Norden.

Vältlastbilar med stödhjul har vi tidigare sett, men EMV har byggt om en 20-fotscontainer där tyngdpunkten för ”lasten”, är justerbar. Stödhjulen kan fällas in i containern som då kan transporteras på allmän väg.
– Dessutom kan vi flytta containern till vilket fordon som helst som har rätt fästen eller där det går att fästa den på ett korrekt sätt, säger Fredric.
Det innebär att containern exempelvis kan användas på ett åkeris egna fordon och då får den ordinarie föraren uppleva hur det egna fordonet beter sig med olika tyngdpunkter.

Yara


Projektet startades i oktober 2017, har utvecklats fram till mars 2018 då de börjar bygga vältbilen. Den 7 maj testas den på Volvos återförsäljare och resultatet blev lyckat. Nu siktar EMV på en vältcontainer även för släp.

Halkörningen och vältbilen är något de erbjuder även utanför deras egen utbildning.
– Vi erbjuder exempelvis åkerier och räddningstjänsten att komma hit för att få den upplevelse det är i halka och när man välter, säger Fredric. Även allmänheten kan boka provkörning.
Försäkringsbolagen är intresserade, liksom transportgymnasierna och militären. Redan har flera grupper varit på plats och andra är inbokade.

Ts H1

Fredric är noga med att understryka att de inte säljer ett ”jippo” för olika event. De tillhandahåller upplevelsen i utbildningssyfte och för att medvetandegöra förare om vilka små marginaler det handlar om.

EMV är inget transportgymnasium. Eleverna de utbildar, betalar sin egen utbildning och är mycket motiverade. De kommer med B-körkort och arbetar i mindre grupper om 10 till 14 elever.
– I snitt tar det cirka tre till fem månader tills de lämnar oss med YKB och CE-behörighet, säger Fredric.
Eleverna får nu också prova att välta och köra halka på ett realistiskt sätt.



I ett kommande nummer av Proffs tidningsutgåva, fördjupar vi oss i EMV:s satsning och utrustning.

Här har fordonet förlorat greppet och sladdar vid en undanmanöver.
Här har fordonet förlorat greppet och sladdar vid en undanmanöver.

Om artikeln

Publicerad: 2018-08-13 16:25
Kategori: Nyheter
Taggar: Easydrift EMV Halkkörning Körkortsutbildning Ljungbyheds Motorbana Vältlastbil