Utställningsansvarig Ted Johansson framför Donalds bärgare som aktivt är en del av eventet. Foto: Heidi Bodensjö

Ny rekordutställning för Skåne Truckshow

Större än någonsin, mindre än Elmia, men med fler bilar än Mantorp, slog Skåne Truckshow 2017 upp portarna för en stor skara besökare som trotsade regnet. Och visst var det värt det!


”Storsvensken” fortsätter att skörda priser på utställningarna. Foto: Heidi Bodensjö 

Skåne Truckshow hölls den gångna helgen, den 8-9 september. Vädret var inte alls på arrangörernas sida, men det hindrade inte 5 000besökare att komma.

I år slog man ännu en gång rekord i antalet utställande fordon vilket innebar att även campingen innanför grindarna var välfylld.

Skåne Truckshow är mycket mer än en tävling och en utställning. Det är en familjefest där det, förutom alla fordonen, finns något för alla. Som exempelvis mat och dryck, nöjesfält med karuseller och andra åkdon som barnen kunde prova på. MHF hade även tagit dit krocksläden som många passade på att testa.

Vi frågar en holländsk utställare som var där för första gången med sin bil vad han tycker om det hela.
- Jag är positivt överraskad, säger han. Här är tillräckligt med plats och inte alls så högljutt som det väldigt ofta är i Holland.

Dessutom är det inget överdrivet drickande under fredagskvällen, tillägger han innan han skyndar vidare med sitt matpaket i handen.

En nöjd Ted Johansson är försäljningsansvarig på MOM Events och Skåne Truckshow och tillsammans med Skåne Truckshows organisation bestående av sex personer med åkerianknytning, har han varit med från början och drivit projektet framåt.
- Skåne Truckshow tog kontakt med mig inför 2014 då de fortsättningsvis ville vara i Ljungbyhed och ville ha vår hjälp för att komma vidare, säger han. 2014 hade vi 70-talet fordon.

Med en fast plats kunde eventet utvecklas och han understryker att man hela tiden strävat efter en familjär och trevlig tillställning. Dock var ambitionen inte att bli så stora som man blivit. Varje år har man gjort stora hopp uppåt i antalet utställare, företag och publik, men har varit försiktiga med att ta för stora risker.
- Vi har en ödmjuk inställning till vad som komma ska, säger han. Efter hand har vi tagit in mer personal som gör ett fantastiskt arbete för att Skåne Truckshow ska kunna fortsätta att växa .

Sponsorerna kommer också tillbaka år efter år vilket ger en bra grund att stå på, säger han och pekar därför på vikten att optimera företagens vistelse på platsen. Varje år hittar de nya saker som ska utvecklas och platsen de har till förfogande är unik då den kan ta emot stora mängder fordon och besökare utan att det blir trångt eller att det stör trafik i omgivningen.

70 företag och 500 fordon, är det nytt rekord igen?
- Ja, det är en ökning med nära 70 fordon från 2016, säger han. 5 000 besökare kom det också, trots regnet. Från vår sida kommer vi att fortsätta med Skåne Truckshow och ansvaret kommer att delas upp på fler personer. Efter hand som vi växer tar vi in fler människor som kan tillföra kompetens och tid till projektet. Skåne Truckshow och vi på MOM Event har väldigt kul ihop och det är nyckeln till framgång, sammanfattar Ted Johansson.

Vill du veta mer om Skåne Truckshow kan du besöka deras hemsida. De finns även på Facebook.


Regnet lyckades inte skölja bort besökarna. Foto: Heidi Bodensjö 

Om artikeln

Publicerad: Måndag 11 September 2017, kl 17:21
Kategori: Nyhet
Taggar: Lastbilsutställningar, Ljungbyhed, Skåne Truckshow

MÅNADENS LEDARE

Gurkor, jordgubbar och vattenkraft - men...

Varför bryr sig EU inte om framkomligheten?

Välkommen till ett nytt nummer av ”en riktig lastbilstidning”. Som vanligt bjuder vi på varierande läsning. Jag konstaterar till min stora glädje att Proffs fortsatt är en otroligt populär tidning på nätet, med fantastiska besökssiffror.
Men glöm inte att se våra olika kanaler som en helhet. På nätet handlar artiklarna till stor del om rufflarna som gör livet surt för er som jobbar seriöst i en bransch som betyder oerhört mycket för oss alla. Tidningen som du nu håller i handen, har en betydligt mjukare ton. För det mesta.

Full Postnordförare stoppades vid Öresundsbron

På trailern syns Postnords logotyp. Bakom ratten i dragbilen satt en berusad chaufför. Ärendet slutar med indraget körkort och dagsböter för chauffören - och med att Postnord återigen förekommer i "mindre smickrande sammanhang", för att uttrycka sig snällt.

Cabotageärende slutade med polisjakt i Västerås

Mjukstart med en överlast och brott mot kör- och vilotiderna, slutar med ett otillåtet cabotage som, efter betalning, smiter från platsen. Jakten tar slut i Enköping. Transportstyrelsen konstaterar att det åter är ett otillåtet cabotage, men godkänner inte en andra sanktionsavgift.

Johan överlevde den allvarliga kraschen

Vill att EU-ekipagen förbjuds vintertid

"Jag ser det som ett problem att man tillåter den här typen fordon i vårt klimat på hala vintervägar". Detta säger Johan Lavås som med en hårsmån klarade livhanken då ett EU-ekipage vek sig och snurrade över på hans vägbana på E4 Mellan Härnösand och Timrå.
Samma tur hade inte en av de andra personerna som var inblandad i den svåra olyckan, som krävde ett dödsoffer.

Regeringen skyndar långsamt med utredning om konkurrenskraft

Den 19 april 2017 debatterade och fattade riksdagen beslut om ett tillkännagivande till regeringen om att tillsätta en utredning för att skyndsamt stärka den svenska åkerinäringens konkurrenskraft. Sten Bergheden (M) konstaterar att utredningen lyser med sin frånvaro och efterlyser den hos infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Skillnad på Streetrace och manipulerad skrivare

Därför kan en lastbil inte förverkas och skrotas

Hovrättsdom fastställer att fordon som används i streetrace är att betrakta som brottsredskap. Därmed ges det klartecken till polisen att förverka sådana fordon. Vi har tittat närmare på om domen är applicerbar även på tunga yrkesfordon som används på ett olagligt sätt. Svaret är ja, men ändå mest nej.

Fixemer åter i rampljuset för otillåtet cabotage

”Polisen kan inte bevisa något, de bara tror”

En tjeckisk dragbil med Fixemer-trailer. Misstänkt, otillåtet cabotage. Vi har sett det förr. Alldeles för ofta, vilket även Fixemer tycker. Martin Urban är ansvarig för Nordentrafiken på Fixemer.
- Polisen kan inte bevisa någonting, de är inte säkra, de bara tror att något är fel, menar han.

Kustbevakningen fann stulna båtmotorer vid hamnkontroll

I samband med en lastsäkringskontroll i Ystad hamn, upptäcker Kustbevakningen tre stulna båtmotorer.
- Vi hittade motorerna i en skåpbil som var på väg ut ur landet. Motorerna låg gömda i bilen tillsammans med däck och fälgar, förklarar Mattias Lindholm, kommunikatör på Kustbevakningen.

Dömd för grov rattfylla drar tillbaka överklagan

Den polske föraren stoppas utanför Sundsvall, döms till fängelse för grov olovlig körning samt grov rattfylla. Han överklagar till Hovrätten, men har nu dragit tillbaka sitt överklagande.

Nu kan vägar öppnas för 74 tons lastbilar

Regeringen har i dag fattat beslut om regelverket kring BK4-bestämmelserna. Det öppnar för Trafikverket att besluta om vilka vägar som ska tillhöra BK4, det vill säga vilka vägar där 74 tons lastbilar blir tillåtna.

Dryga böter och fängelse för fuskande chaufförer - i Danmark

Tungvognscenter Syd ser till att det danska rättssystemet inte tillåts ligga på latsidan. Den här veckan har två chaufförer, en dansk och en turkisk, fått erfara hur den danska rättvisan ser på transportfusket.

Polis och kommun gjorde arbetsplatskontroll på bilverkstad i Ljungby

Under tisdagen gjorde polisen i samverkan med Ljungby kommun en så kallad arbetsplatskontroll hos Padikovi Transport Logistic, en bilverkstad med bulgarisk adress, men med verksamhet i Ljungby.
- Det var en hel del polisbilar på området och poliserna kontrollerade lastbilar som stod parkerade där, berättar en läsare som bevittnade händelsen.

Transportföretagen vill ha avkylningsperiod för cabotagetransporter

Transportföretagen föreslår en "avkylningsperiod" för cabotagetransporter för en ökad tydlighet av regelverket.
- Att göra transportupplägg som mer eller mindre innebär att det bedrivs permanent cabotage är inte syftet med cabotagebestämmelserna, säger Stefan Back på Transportföretagen.

DEBATTARTIKEL

Thomas Morell (SD):

Trafiksäkerhet, vad är det?

De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion – med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.

John Eggens Åkeri riskerar mångmiljonsmäll i ”dieselhärva”

SÅ Skaraborg: ”Hela situationen är olustig”

Branschmedia och dagspress går i februari ut med att ett Skaraborgsåkeri, efter Skatteverkets beslut den 22 december, tvingas betala runt fyra miljoner kronor i moms och skattetillägg för köp av "fuldiesel". Saken kan tyckas vara klar, men så är inte fallet. Beslutet har överklagats till Förvaltningsrätten och kritik på flera plan riktas mot Skatteverkets utredning.

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018

23 februari 2018

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Rättvisan uppfattas inte alltid som särskilt rättvis””

Skolans värld var ofta hårdare förr. Då menar jag fysiskt. Fysisk bestraffning – om än formellt måttfull sådan men i praktiken ibland hård och starkt kränkande – ansågs rymmas inom ramen för en god fostran. Läraren ansågs förr också med viss våldsutövning kunna vidmakthålla sin auktoritet. Det fick jag en gång i tiden själv som elev erfara.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 23 februari 2018
Stäng

23 februari 2018

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Bättre väghållning eller förbjuda EU-ekipage?
  • Det här gäller för vinterväghållningen
  • Ekol - transportjätte med egna hamnar, fartyg och tåg
  • Karlstadslaken effektiv till minus 15
  • Schmitz har \"hängt med\" i 125 år
  • Berkvist gjorde katt av monstret
  • Grönt ska bli grönare med nya lastbilar från Mercedes
  • Woxlins Åkeri AB firar 70 år i år
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant