Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.


Via kartor från Google Maps är det enkelt att se var enheten befinner sig. 

GPS-spårare är ett smart och effektivt sätt att hålla koll på var till exempel ett fordon befinner sig. Det finns en uppsjö av produkter för spårning på marknaden vilket kan göra det svårt att som konsument välja "rätt".

Vi har tittat närmare på TK-905, som är CE & RoHS godkänd, mäter 90 x 72 x 22 millimeter och väger 168 gram. Enheten har en inbyggd magnet vilket underlättar tillfällig montering i till exempel lastbilen eller på andra stöldbegärliga saker.

Den lilla lådan bör däremot inte gömmas allt för väl då detta kan påverka möjligheten för signalerna att sändas ut och tas emot av enheten. Det finns inte heller möjlighet att koppla någon extern antenn till spåraren. Men eftersom den är IPX 67-klassad, kan den monteras utanpå fordonet om än skyddad under till exempel en vindavvisare.

Strömförsörjningen får TK-905 från det inbyggda, uppladdningsbara Li-ion-batteriet på 3,7 volt. Det går även att koppla ström permanent via en fordonsadapter som i så fall måste köpas som tillval. Det inbyggda batteriet klarar dock av att hålla sändaren igång i upp till två månader, något som vårt test bekräftar.

Spårningen sker (så klart) i realtid via kartor från Google och kan göras med obegränsad räckvidd via sms, dator, Android- och iOS-enheter. Sms-funktionen gör att det tillkommer en kostnad beroende på vilket abonnemang du väljer. Kontantkort från Telia är något som generalagenten rekommenderar, dock fungerar det inte med kontantkort från Tre (3) och Hallon.

Det ingår ett kostnadsfritt medlemskap till den server som du kopplar upp dig mot för att kunna spåra enheten.

Förutom själva realtidspositioneringen, kan du även lägga in hastighetsvarningar samt få larm via sms om fordonet flyttas till eller från ett förutbestämt område (så kallat ”Geografiskt staket”).

Historiska rutter kan också visas vilket gör det enkelt att se hur fordonet har färdats under den tidsperiod som du själv anger.

Du kan även ringa upp enheten och lyssna om det händer något runt det övervakade fordonet.

Med TK-905 följer laddare, USB-kabel, SIM-kortsadapter, en förvaringspåse och en manual. Manualen är på svenska och hyfsat lätt att förstå. Dessutom finns det ett supportnummer att ringa (och e-postadress att skicka mejlfrågor till) om du trots allt skulle behöva hjälp. Supporten är kostnadsfri.

För att summera testet. TK-905 fungerar precis som utlovat och positionsangivelserna är väldigt exakta. Det man av säkerhetsskäl bör tänka på är att hålla batteriet uppladdat om du väljer att inte ansluta den till en permanent strömförsörjning. Detta för att vara säker på att kunna följa enheten under en längre period om så skulle behövas.

Via appen i telefonen är det lätt att hålla koll på var spåraren befinner sig samt använda alla tillgängliga funktioner som TK-905 erbjuder.

Finns det några nackdelar med den? Jo, en har vi åtminstone hittat. TK-905 tillåter endast ett du anger ett (1) område för ”Geografiskt staket”. Som åkare hade det nog varit önskvärt att kunna lägga till fler områden, till exempel för att få besked om när ett fordon lämnar åkeriet och ett nytt besked när det nått slutdestinationen.

Detta borde rimligtvis gå att lösa då det handlar om mjukvaran. Vi håller tummarna för att detta blir möjligt inom en snar framtid.

Prislappen hos Eksit Data ligger på 995 kronor inklusive moms. Sedan tillkommer som sagt kostnaden för kontantkortet.

Den enhet som vi har testat, har du nu chansen att vinna. Facebook-tävlingen (som du hittar här) pågår fram till och med den 31 juli.

Lycka till!

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 20 Juni 2017, kl 14:53
Kategori: Nyhet
Taggar: GPS-spårare, Produkttester, Tävling, TK-905

Skånsk trafikpolis summerar helgen:

Utlänningsärende, rattfylla och flera överlaster

Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.

80 000 i sanktionsavgift – för samma transport

Inte en klampning, utan två klampningar behövde tas till när förskott på sanktionsavgifter skulle betalas för att en (1) trailer skulle kunna köras vidare. Dessutom krävdes det en tredje dragbil. Häng med på en näst intill farsartad historia – och försök att hänga med i svängarna – nu kör vi!

Polisen: ”Dagens första ekipage – otillåtet cabotage”

Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.

Bilinspektör beskriver branschproblem i SR-intervju

Kommissarie Erling Andersson, trafikstrateg på polisens utvecklingscentrum, och bilinspektör Roger Ogemar i Västerås intervjuas av Sveriges Radio Ekot om problemen att lagföra och få domar när utländska transportörer begår lagbrott i Sverige.
− Det är oerhört svårt, säger Erling Andersson till Ekot.

Körde olaglig transport – döms till fängelse

Rätten i danska Kolding dömde under torsdagen en turkisk chaufför till fängelse för att ha medverkat till en olaglig transport för sin turkiska arbetsgivare.

Misstänkt styckmördare pekas ut som "chaufför"

Åklagaren: "inte relevant"

Bland annat Expressen skriver om lastbilschauffören från Spånga vars fru försvann och att han hjälper till att leta efter henne. Idag sitter mannen åtalad för att själv ha bragt henne om livet och skymfat kroppen. Idag väcks åtal mot mannen för mord och brott mot griftefriden.

Örebroåkeri riskerar företagsbot för ADR-miss

Kammaråklagare Mikael Bäckström lämnade idag in en stämningsansökan mot ett åkeri i Örebro. I stämningen yrkar åklagaren på en företagsbot om 25 000 kronor för att ha transporterat farligt gods med lastbil trots att chauffören saknade ADR-intyg.

Riksdagsbeslut:

24,5 miljarder till polisen – men inte ett ord om trafikpolisen

45,8 miljarder kronor ur statens budget för 2018 går till utgiftsområdet rättsväsendet. Mest pengar, 24,5 miljarder kronor, går till Polismyndigheten. Drygt 8,6 miljarder kronor går till Kriminalvården och Sveriges domstolar får 5,6 miljarder kronor. Riksdagen sa ja till regeringens förslag om hur pengarna inom utgiftsområdet ska fördelas.

Så skiljer sig hastighetsbestämmelserna för tunga fordon i världen

Från skritt över en bro till kilometer i timmen på våra vägar har hastigheten sedan länge reglerats i världen, men i vissa länder finns ännu begreppet "fri fart" och även platser där hastigheten än idag aldrig kommit att regleras.

Drogad olyckschaufför häktad i sin frånvaro

År 2016 körde den drogade, holländske chauffören mot rött ljus i Helsingborg och krockade med en kvinna i personbil. Kvinnan skadas svårt. Chauffören har därefter ertappats ytterligare en gång (i Helsingborg) med att vara drogad. Mannen har sedan, vid två tillfällen, valt att inte dyka upp i tingsrätten och har nu därför häktats i sin utevaro.

Ett års fängelse för full chaufför som tappade lasten

Bilisten: "Kunde ha gått riktigt illa"

Chauffören var rejält berusad, tappade betongblock på körbanan så att en person skadades, smet från platsen och när polisen hittade ekipaget, fördes den berusade föraren med ambulans till sjukhus när man lyckats väcka honom. Idag föll domen. Proffs har talat med åklagaren, Kriminalvården och den skadade personbilisten.

Två överlastade ”3,5:or” - på väg till Volvo Lastvagnar

I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Regeringen öppnar upp för längre och tyngre fordon med ny teknik

Regeringen har beslutat om ändringar i trafikförordningen (1998:1276). Beslutet innebär att det nu finns möjlighet för Transportstyrelsen att ge tillstånd till exempelvis lastbilsaktörer att köra längre och tyngre fordonståg med ny teknik eller nya konstruktioner på vanliga vägar, detta under en provperiod.

Svensk ”transportdelegation” besökte EU-parlamentet

Dagens möte i Bryssel berörde många ämnen varav en del hettade till ordentligt när deltagarna fick möjlighet att ställa frågor och komma med förslag till EU-parlamentarikerna på plats i Bryssel.

Poolen från Polen blev fall för polisen

Om man ska transportera en pool som bred last, gäller det att ha koll på vilka regler som gäller. Det hade uppenbarligen vare sig ägarinnan till åkeriet eller hennes chaufför. Poolen från Polen fick därför lastas om samtidigt som de inblandade fick följa med bilinspektör Roger Ogemar på en djupdykning i svensk lagstiftning.

Tidningen Proffs fre 24 november 2017

24 november 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

Krönika i Proffs

“”Det finns många goda skäl att ändra vårt beteende i trafiken””

Även i en mindre tät och stressig trafikmiljö än den vi har idag på många platser i landet, är det viktigt att visa hänsyn och omdöme samt att följa de begränsande normer som följer av trafiklagstiftningen. När det gäller vikten av att förare är utan alkohol- eller drogpåverkan håller de allra flesta med. Samtidigt finns det många påverkade förare ute i trafiken varje dag. Som inte fångas in och lagförs. Men som för varje ny stund motorfordonet framförs medför en förhöjd risk också för andra trafikanter.
Läs hela Sven-Erik Alhems krönika »

 

Branschens hemsidor


Söker du företag i branschen? Du hittar dem här: Till Branschens hemsidor »

Annonser

 

Tidningen Proffs fre 24 november 2017
Stäng

24 november 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Stora och \"små\" nyheter från MAN
  • Unik \"brassebil\" på svensk mark
  • Sverige har fått 17 nya trafikpolisen
  • Nu tänds blåljusen på bilinspektörernas bussar
  • Framtidsfrågor i fokus på internationell transportkonferens
  • Myndigheternas samarbete gör din arbetsplats säkrare
  • Stort miljöfokus i Stens ”gröna åkeri”
  • Statliga flyttuppdrag är deras specialitet
  • Elvis gör ett riktigt hästjobb på Ullevi
  • Ergonomiskt lågbygge med god framkomlighet
  • En ny världsjätte tar plats – Volkswagen Truck & Bus
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant