Gilla oss på Facebook:

Vinn GPS-spåraren TK-905

Vi har tittat närmare på GPS-spåraren TK-905 som Varbergsföretaget Eksit Data har agenturen för. Och genom att delta i vår tävling på Facebook, har du nu chansen att vinna vår testenhet.


Via kartor från Google Maps är det enkelt att se var enheten befinner sig. 

GPS-spårare är ett smart och effektivt sätt att hålla koll på var till exempel ett fordon befinner sig. Det finns en uppsjö av produkter för spårning på marknaden vilket kan göra det svårt att som konsument välja "rätt".

Vi har tittat närmare på TK-905, som är CE & RoHS godkänd, mäter 90 x 72 x 22 millimeter och väger 168 gram. Enheten har en inbyggd magnet vilket underlättar tillfällig montering i till exempel lastbilen eller på andra stöldbegärliga saker.

Den lilla lådan bör däremot inte gömmas allt för väl då detta kan påverka möjligheten för signalerna att sändas ut och tas emot av enheten. Det finns inte heller möjlighet att koppla någon extern antenn till spåraren. Men eftersom den är IPX 67-klassad, kan den monteras utanpå fordonet om än skyddad under till exempel en vindavvisare.

Strömförsörjningen får TK-905 från det inbyggda, uppladdningsbara Li-ion-batteriet på 3,7 volt. Det går även att koppla ström permanent via en fordonsadapter som i så fall måste köpas som tillval. Det inbyggda batteriet klarar dock av att hålla sändaren igång i upp till två månader, något som vårt test bekräftar.

Spårningen sker (så klart) i realtid via kartor från Google och kan göras med obegränsad räckvidd via sms, dator, Android- och iOS-enheter. Sms-funktionen gör att det tillkommer en kostnad beroende på vilket abonnemang du väljer. Kontantkort från Telia är något som generalagenten rekommenderar, dock fungerar det inte med kontantkort från Tre (3) och Hallon.

Det ingår ett kostnadsfritt medlemskap till den server som du kopplar upp dig mot för att kunna spåra enheten.

Förutom själva realtidspositioneringen, kan du även lägga in hastighetsvarningar samt få larm via sms om fordonet flyttas till eller från ett förutbestämt område (så kallat ”Geografiskt staket”).

Historiska rutter kan också visas vilket gör det enkelt att se hur fordonet har färdats under den tidsperiod som du själv anger.

Du kan även ringa upp enheten och lyssna om det händer något runt det övervakade fordonet.

Med TK-905 följer laddare, USB-kabel, SIM-kortsadapter, en förvaringspåse och en manual. Manualen är på svenska och hyfsat lätt att förstå. Dessutom finns det ett supportnummer att ringa (och e-postadress att skicka mejlfrågor till) om du trots allt skulle behöva hjälp. Supporten är kostnadsfri.

För att summera testet. TK-905 fungerar precis som utlovat och positionsangivelserna är väldigt exakta. Det man av säkerhetsskäl bör tänka på är att hålla batteriet uppladdat om du väljer att inte ansluta den till en permanent strömförsörjning. Detta för att vara säker på att kunna följa enheten under en längre period om så skulle behövas.

Via appen i telefonen är det lätt att hålla koll på var spåraren befinner sig samt använda alla tillgängliga funktioner som TK-905 erbjuder.

Finns det några nackdelar med den? Jo, en har vi åtminstone hittat. TK-905 tillåter endast ett du anger ett (1) område för ”Geografiskt staket”. Som åkare hade det nog varit önskvärt att kunna lägga till fler områden, till exempel för att få besked om när ett fordon lämnar åkeriet och ett nytt besked när det nått slutdestinationen.

Detta borde rimligtvis gå att lösa då det handlar om mjukvaran. Vi håller tummarna för att detta blir möjligt inom en snar framtid.

Prislappen hos Eksit Data ligger på 995 kronor inklusive moms. Sedan tillkommer som sagt kostnaden för kontantkortet.

Den enhet som vi har testat, har du nu chansen att vinna. Facebook-tävlingen (som du hittar här) pågår fram till och med den 31 juli.

Lycka till!

Om artikeln

Publicerad: Tisdag 20 Juni 2017, kl 14:53
Kategori: Nyhet
Taggar: GPS-spårare, Produkttester, Tävling, TK-905

Regeringarna överens

Postnord får statligt miljardstöd

Idag har de danska och svenska regeringarna kommit överens om att stödja genomförandet av den nya produktionsmodellen för Postnords danska verksamhet (Post Danmark).

Polisen redovisar Yrkestrafikveckan:

Cabotagekontrollerna som bortblåsta i statistiken

Under vecka 41 satte polisen extra fokus på den tunga trafiken. Under den insatsen, som för övrigt pågick i hela EU, kontrollerades totalt närmare 1 200 lastbilar här i Sverige – och att kontrollerna behövdes, råder det inga tvivel om. Inför "Yrkestrafikveckan" talades det om att fokusera på cabotagetrafiken.
- Men i polisens summerande rapport finns det märkligt nog inte ens en kolumn för cabotage, konstaterar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.

Apotea ber om ursäkt för olaglig betongtransport

"Ska inte ske igen"

Igår rapporterade vi om ett lettiskt åkeri med betongbilar som fick betala sanktionsavgifter för överlast och otillåtet cabotage. Betongen skulle levereras till en byggarbetsplats där Apotea bygger ett nytt centrallager och idag ber företaget om ursäkt för det inträffade. Apoteas vd lovar dessutom bot och bättring.

Lettisk åkare fick betala dyrt för olaglig betongtransport

Överlastad lettisk betongroterare kördes av en förare som endast kunde uppvisa gemenskapstillstånd. Inget nyttjanderättsavtal fanns och transporterna uppfyllde inte kriterierna för vare sig cabotagetransport eller ”eget gods”.
Klampen på tills förskottet på sanktionsavgiften betalats, med andra ord. Och under tiden, börjar betongen så sakteliga att stelna...

Rumänskt åkeri fast för manipulation - igen

En rumänsk lastbil som tidigare stoppats av danska Tungvognscenter och som då ertappades med att ha manipulerat AdBlue-tillförseln stoppades återigen av samma grupp poliser. Och även den här gången hade åkeriet trotsat lagen på samma sätt – och mer därtill.

Skärpt lagförslag för utstationeringsdirektivet på bordet – men inte för transportsektorn

Lika lön för lika arbete ska gälla för alla på samma plats. Det blev resultatet när Europaparlamentets sysselsättningsutskott på måndagskvällen röstade för förslaget till nya regler för dem som arbetar i ett annat land än där de är anställda. Detta berättar Marita Ulvskog (S), tillförordnad ordförande för sysselsättningsutskottet och delegationsledare för de svenska socialdemokraterna i Europaparlamentet.
Transportsektorn omfattas dock inte i nuläget av förslaget, utan kommer att behandlas separat.

Preem tecknar nya transportavtal

Preem tecknar fem nya transportavtal för Sverige med start under hösten 2018. Nya transportörer av drivmedel blir Skanol, Sundfrakt och BDX, medan Thorins och Wibax blir nya transportörer av tjockolja.    

Smugglade över 74 kilo narkotika i lastbil

I dag åtalas en 39-åring vid Helsingborgs tingsrätt misstänkt för synnerligen grov narkotikasmuggling. Tullverket stoppade honom med cannabis och kokain till ett värde av cirka 25 miljoner kronor i missbrukarledet.

Förare anhållna – misstänkta för mordförsök

Göteborgs-Posten rapporterade i helgen om två personer som anhållits misstänkta för försök till mord i Göteborg. De anhölls efter att annan man hittats medvetslös vid en uppställningsplats för lastbilar i Partille.

Aktivister blockerar SCA:s massafabrik

Greenpeace stoppade idag tillsammans med en fyrtiotal aktivister från sju länder tillförseln av avverkad skog till Östrand pappersmassafabrik genom att blockera lastbilsinfarten samt järnvägsrälsen och andra vägar in till området. 

DEBATTARTIKEL

Här stannar Sverige:

Vad kan våra EU-politiker åstadkomma?

EU:s förslag till vägpaket med bland annat cabotageförändringar, möjlighet att ta två förkortade helgvilor. Allt för att den fria marknaden ska stärkas, den fria konkurrensen måste hållas uppe och gälla även transporter.  

VÄRLDSPREMIÄR

Helelektrisk lastbil från Volkswagen

I veckan samlades ett hundratal journalister i Hamburg för en uppdatering om det senaste inom Volkswagens nyttofordonsgrupp. Proffs deltog som enda svenska facktidning. Högste chefen Andreas Renschler identifierade här de nyckelområden som blir avgörande för alla framtida lastbilstransporter. Nämligen logistik, fordon som är självkörande och uppkopplade samt utsläppsneutrala transporter.

DEBATTARTIKEL

Morell, SD:

”Cabotagereglerna missbrukas å det grövsta”

Åkerinäringen har under lång tid påtalat att den olagliga trafiken slår ut den seriösa åkerinäringen. Nu ser vi tydligt att även däckbranshen påverkas negativt av den här situationen. Man ställer sig givetvis frågan – hur många företag och arbetstillfällen skall försvinna innan regeringen vaknar ur sin djupa dvala?
Detta skriver Thomas Morell, riksdagskandidat för SD, i en debattartikel idag. 

Transports ordförande:

”Absurt med yrkestrafikvecka för polisen”

Transportarbetareförbundet pekar idag på det absurda i att polisen nu har ägnat en vecka åt att kontrollera den tunga trafiken på svenska vägar. Med tanke på hur det ser ut och hur bristerna påverkar trafiksäkerheten, svensk åkerinäring och drabbar många människor hårt så borde det alltid vara fokus på detta. Mer resurser behövs, liksom åtgärder som exempelvis gps-övervakning, det menar förbundets ordförande Tommy Wreeth.

Delade meningar om vinterdäckskrav

Eneroth (S): ”Vi måste våga vara proaktiva”

I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.

Tidningen Proffs fre 29 september 2017

29 september 2017

Proffs är tidningen som vågar sätta fingret på problemen i branschen! Vi riktar oss till alla som varje dag och natt, året runt, arbetar med vägtransporter - och som vill att konkurrensen om uppdragen ska ske på lika villkor. Tycker du som vi? Då ska du absolut prenumerera på - eller annonsera i - tidningen Proffs!

Papperstidningen Webbtidningen

 

Tidningen Proffs fre 29 september 2017
Stäng

29 september 2017

  Tidningen Proffs, yrkesförarnas egen tidning, kommer ut 12 gånger per år. Varje nummer är laddat med artiklar från verkligheten, vad som är nytt inom branschen, vilken teknik som ökar säkerheten och vilken som sänker bränsleförbrukningen, med mycket mera.

I det senaste numret skriver vi bland annat om...

  • Debatt i Ljungby - med fokus på branschproblemen
  • Scanias Opticruise nu med Clutch on demand
  • Proffs har provkört Scania XT
  • Lastbilsfestivalen med extra allt
  • Assen ett paradis för lastilsentusiasten
  • Mittia - en populär träffpunkt för \"skogstokiga\"
  • Ingvars klenod tungbromsad med muskelservo
  • Välbesökt Änglarunda för tredje gången
  • ... och mycket mer ...

Bli prenumerant
Det är enkelt att bli prenumerant, och det kostar inte mer än 315 kr (inkl moms) för ett helår. Klicka dig vidare till prenumerationssidan för att se fler alternativ och läsa mer information.

Bli prenumerant