Den 14 november publicerar vi en debattartikel från Polemikum Juridik som uppdaterar informationen om vad som pågår just nu om och kring PEth-prover. I texten finns en tydlig kritik mot Transportstyrelsen.
Rättsutvecklingen på området har fortsatt vara snabb och omfattande och syftet med Polemikum Juridiks debattartikel är att belysa hur den ändrade rättstillämpningen faktiskt implementeras av Transportstyrelsen och domstolarna. Även före detta överåklagare Sven-Erik Alhem har tagit upp ämnet.
”Sammanfattningsvis menar alltså myndigheten att även om praxis nu utvecklats åt ett annat håll så ger det inte i sig grund för att ändra redan fattade beslut genom omprövning”, skriver Polemikum Juridik i sin debattartikel och menar att Transportstyrelsens bedömning, det vill säga att tidigare beslut inte skulle vara ”uppenbart felaktiga”, inte kan upprätthållas. Tvärtom finns starka skäl att anse att dessa beslut just är uppenbart felaktiga i den mening som avses i 38 § förvaltningslagen, och därmed ska ändras genom omprövning.”
Polemikum Juridik tar även upp de av Transportstyrelsen använda konsultläkarna som ska bedöma om en person är lämplig att få behålla sitt körkort eller ej. ”Som situationen är nu framstår det snarare som att de rådgivande läkarna agerat som en formaliserad stämpelinstans där de endast bekräftat Transportstyrelsens praxis utan att genomföra självständiga bedömningar eller säkerställa att diagnostiska kriterier faktiskt varit uppfyllda. Som tidigare framhållits behöver konsultläkarnas roll i att upprätthålla denna kritiserade praxis under så lång tid en särskild granskning. Om någon aktör borde ha dragit i handbromsen var det de rådgivande läkarna.”
Polemikum Juridiks kritik i granskningen av Transportstyrelsens hantering av PEth-problematiken är skarp varför vi vill ge Transportstyrelsen möjlighet att bemöt debattartikeln.
Transportstyrelsen avstår dock från att replikera i det här fallet.
Man svarar i stället: ”För närvarande pågår ett regelöversynsarbete där vi har ett förslag på nya regler för området ute på remiss. Vi vill inte närmare kommentera frågan mer än att hänvisa till vår konsekvensutredning som du hittar på vår webbplats.”
Vill du ta del av Transportstyrelsens konsekvensanalys finner du den här.

