Att använda ett fordons fulla körtid för att generera inkomster är i dag mer ett måste än en möjlighet. Redaktionen har blivit kontaktad om just detta. ”Hur ska jag som enbilsåkare kunna utnyttja all körtid till inkomstbringande körning om jag måste avsätta tid för tvätt, service och reparationer och annat på den ordinarie körtiden? Varför kan inte mitt åkeri få ha ett verkstadskort?”, säger han.
Frågan känns berättigad varför vi tar kontakt med Transportstyrelsen. Ja, varför kan inte enbilsåkare och smååkerier få tillgång till ett verkstadskort?
Transportstyrelsen inleder med att säga att det finns fyra olika sorters av färdskrivarkort. En förare använder förarkort för registrering av körtid och ett företagskort behövs för kopiering av data och Polisen använder ett kontrollkort för kopiering av data. Verkstadskorten är de kort som används för att installera, besikta och reparera färdskrivare.
Dessa kort är därför extra skyddsvärda eftersom de kan ändra de inställningar i färdskrivaren som påverkar kontroller av kör- och vilotider.
I EU:s färdskrivarförordning (EU) 165/2014 framgår i artikel 24 att medlemsstaterna ska godkänna och regelbundet kontrollera de montörer och verkstäder som får utföra installationer, kontroller och reparationer. I Sverige är det Swedac som utför dessa uppgifter genom att bevilja ackreditering till verkstäder som får arbeta med färdskrivare. Det är i sin tur till dessa som Transportstyrelsen kan utfärda verkstadskort.
Om en verkstad blir av med sin ackreditering så återkallas också deras verkstadskort.
Svaret på våra frågor är därför att det bara är ackrediterade verkstäder (eller fordonstillverkare) som har möjlighet att få verkstadskort.
Men, frågar vi, hade det inte varit underlättande för enbils- och smååkerier att ha ett verkstadskort om det vore möjligt? Svaret är att i grunden skulle ett verkstadskort för smååkerier ge några ytterligare möjligheter till avsteg från kör- och vilotider.
Det är i regelverket om kör- och vilotider som begränsningarna finns.
– Självklart är det så att förutsättningarna för underhåll såsom
tvätt, reparationer och annat kan skilja sig mellan små och större
företag om större företag exempelvis har personal som kan ta hand om
fordonen när förarna vilar, säger Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen avslutar.
– Men tanken med reglerna, vad man än tycker om dem, är att förarna, oavsett om de är enbilsåkare eller smååkare eller anställda i stora transportföretag, ska få tillräcklig vila.
Vi kontaktar Swedac som ackrediterar företag som ska ha exempelvis verkstadskort efter beslut från Transportstyrelsen.
– Detta styrs i grunden av EU. Swedac ackrediterar endast de företag Transportstyrelsen har fattat beslut om. Det finns även nationella bestämmelser. Det är inte Swedac som kan förändra det som gäller i dag, avslutar Swedac.


