Övertro bakom ratten pekar i undersökningen ut att självsäkerheten bakom ratten är störst bland unga män, BMW-förare och höginkomsttagare.
En ny undersökning från Compricer avslöjar ett klassiskt psykologiskt fenomen bland svenska bilister: övertro. Hela 93 procent av förarna anser att de kör lika bra (60%) eller bättre (33 %) än genomsnittet, vilket är en matematisk omöjlighet. Självbilden varierar dock kraftigt beroende på kön, ålder, inkomst, var man bor och vilket bilmärke man kör.
Undersökningen visar på tydliga könsskillnader. 41 procent av männen anser att de kör bättre än genomsnittet medan endast 25 procent av kvinnorna delar den uppfattningen. Skillnaden antyder att män generellt har en högre tilltro till sin körförmåga oavsett om det speglar verkligheten eller inte.
Bland förare i åldern 18 – 24 år anser nästan hälften (48 %) att de kör bättre än genomsnittet, en tydlig indikation på den självsäkerhet som ofta kännetecknar yngre bilister. Det speglar ett klassiskt psykologiskt mönster där yngre personer i högre grad tenderar att överskatta sin egen förmåga.
Intressant nog sjunker självförtroendet gradvis med åldern vilket kan tyda på ökad självkännedom eller större försiktighet. Men två grupper bryter trenden: förare i åldersspannet 55 – 64 år samt de äldsta bilisterna 75 – 80 år där självbilden åter ökar något.
Även ekonomin verkar påverka hur vi ser på vår skicklighet bakom ratten. Bland personer med en hushållsinkomst på över 700 000 kronor per år uppger 40 procent att de kör bättre än genomsnittet vilket är klart fler än de i inkomstspannet 100 000 – 700 000 kronor där självförtroendet är betydligt lägre.
Men det mest oväntade resultatet står de med lägst inkomst för. Hela 56 procent av de som tjänar under 100 000 kronor per år anser att de kör bättre än snittet. Det antyder att ålder kan väga tyngre än ekonomi när det gäller självbilden i trafiken.
Stockholmarna toppar listan på högt självförtroende. 44 procent av de som anser sig köra bäst bor i huvudstaden medan Småland (29 %) och övre Norrland (28 %) sticker ut som regionen med lägst självförtroende eller kanske mest självdistans.
Bilmärket verkar också ha en stark koppling till självbilden:
• 54 procent av BMW-förarna anser sig köra bättre än genomsnittet.
• Även Skoda (52 %) och Mercedes-förare (51 %) utmärker sig som självsäkra grupper.
• I motsatt ände hittar vi Suzuki (17 %) och Hyundai-förare (16 %) som är betydligt mer ödmjuka i sin självbild.
Sparekonom Christina Sahlberg, på Compricer, tycker det är fascinerande hur vår självbild i trafiken formas av faktorer som ålder, kön, inkomst, bostadsort och till och med bilmärke.
– Men alla kan ju inte vara bättre än genomsnittet vilket många tycks glömma, säger hon.
Att så många anser sig köra bättre än genomsnittet är ett klassiskt exempel på övertro, en kognitiv snedvridning där människor tenderar att överskatta sin förmåga särskilt inom områden som är svåra att mäta objektivt, exempelvis bilkörning. Det kan få allvarliga konsekvenser i trafiken där överskattad skicklighet riskerar att leda till vårdslöshet och farliga beslut.
Undersökningen genomfördes av Mejsel (Omnibus) på uppdrag av Compricer i mars 2025. Den omfattar 1 000 personer i åldern 18–80 år och är representativ för den svenska befolkningen.

Statistiken från Compricer, liksom bilden.