Kolors visste den 21 augusti mycket väl att deras färdskrivare var av fel sort för internationell trafik. Kolors visste den 21 augusti mycket väl att deras färdskrivare var av fel sort för internationell trafik.

Kolors: ”Ni har inte all nödvändig information”

När polska Kolors International Transport den 21 augusti stoppas utanför Eskilstuna på E20 med en LKW Walter-trailer är det andra gången på kort tid som speditörens underleverantörer har problem vid en poliskontroll, men det är inte första gången för aktuellt åkeri som tidigare stoppats i Norge och då med samma problem.

I samband med det andra ärendet med en trailer från LKW Walter, nu med Kolors International Transport som underleverantör, tar vi åter kontakt med LKW Walter, som inte är misstänkta för något brott, för att fråga hur de ser på att deras varumärke syns i dessa sammanhang. De startar en intern utredning.

Medan Kolors initialt inte vill svara på våra frågor, ger LKW Walter oss ett första officiellt uttalande och inhämtar sedan Kolors redogörelse för händelsen. Redogörelsen skickar speditören till oss och så gör även Kolors, men då en längre version som innehåller anklagelser om jäv, maktmissbruk och propaganda vilket föranleder oss att ställa följdfrågor till åkeriet.

Kolors försvar för att fordonet har en i internationell trafik icke giltig färdskrivare skyller de på att de inte visste att fordonet var utrustat med en sådan. ”Fordonets ägare hade ingen aning”, säger Kolors. Nu ska det visa sig att Kolors visst hade vetskap om att dessa skrivare inte är lagliga för internationell godstrafik längre.

Proffs läses internationellt och den 4 september blir vi uppmärksammade på att Kolors stoppats i Jessheim, Norge, redan den 19 juni 2025 med en dragbil utrustad med en för gammal färdskrivare. Det aktuella fordonet har som första registreringsår 2018.

Kontrollen i Jessheim landar i ordningsbot för föraren vad dokumenten beträffar, men sedan kommer färdskrivaren. På grund av att det är en för gammal skrivare får fordonet inte köras i yrkesmässig godstrafik. Statens Vegvesen tillåter endast körning till närmaste verkstad som är en Volvoverkstad cirka 200 meter från kontrollplatsen. Eftersom färdskrivaren inte är korrekt hamnar ansvaret hos åkeriet.
– Alla fordon med fel färdskrivare får nyttjanderättsförbud, säger Statens Vegvesen.

Vi tar ånyo kontakt med Kolors International Transport och pekar på att de i en av artiklarna hävdat att fordonets ägaren inte hade en aning om att färdskrivaren var för gammal när ett av deras fordon stoppas i Eskilstuna den 21 augusti, men vi lyfter fram att de vid kontrollen i Jessheim den 19 juni med ett annat av deras fordon av Statens Vegvesen fått all information och alla nödvändiga paragrafer de behöver för att förstå vad som är fel.

Kolors representant säger att vår redaktion inte har alla nödvändiga uppgifter om stoppet i Norge, (påståendet är felaktigt, red.anm.) och säger att deadline för att byta färdskrivare är den 18 augusti, att kontrollen inte slutfördes och att inget straff ålades åkeriet eftersom färdskrivaren var planerad att bytas tidigare samt att tillgången på de nya skrivarna begränsad. Här vill representanten avsluta diskussionen, men vi framhärdar att så inte kan ske förrän vi vet att deras fordon är åtgärdade.

När Kolors dragbil stoppas i Eskilstuna är det den 21 augusti och således har datumet 18 augusti passerats. Att Kolors säger de inte kände till att det senast stoppade fordonets skrivare är felaktig säger vi till dem är motsägelsefull på grund av kontrollen i Norge.

Svaret från Kolors är: ”Fråga vilket svenskt företag som helst som utför internationella transporter. De får samma överraskning när de köper ett nytt fordon utrustat med en för gammal färdskrivare utan att de vet om det och det blir ett fullbordat faktum.” Nu är det dock så att det aktuella fordonet i Norge är registrerat första gången 2018 och är knappast ett nytt fordon, men detta är det sista svar Kolors säger vi får.

Vi kontaktar åter Statens Vegvesen för att få deras kommentar på Kolors svar och får då veta att ärendet renderade i att en rapport på åkeriet skrivits till polisen som nu tar över och därmed är saken alls inte över för Kolors del.

Till Kolors, som framhärdar i att det i Norge stoppade ekipaget kör lagligt, hänvisar Statens Vegvesen till ”Council Regulation (EC) No 2135/98 av 240998 som är en förändring av Regulation (EEC) No 3821” och ”Regulation/(EEC) No 165/2014” vilket innebär att det aktuella fordonet inte får användas i yrkesmässig trafik enligt kör- och vilotiderna.

Vi tar även ånyo kontakt med LKW Walter för att höra deras synpunkter på vad som nu framkommit om Kolors arbetssätt.

De svarar att strikt efterlevnad av lagkrav, avtalsförpliktelser samt deras interna kvalitets- och säkerhetsstandarder är en grundläggande förutsättning för allt samarbete med LKW Walter. Alla deras transportpartners genomgår årliga revisioner och de intensifierar övervakningen när omständigheterna kräver det.

De fortsätter.Våra transportchefer upprätthåller nära kontakt med företagen och övervakar kontinuerligt den dagliga verksamheten för att säkerställa att alla transporter utförs i full överensstämmelse med gällande föreskrifter.”

Och avslutar med: ”Vi är fortsatt helt engagerade i högsta möjliga standarder för säkerhet, ansvarsskyldighet och transparens. Om det blir nödvändigt kommer vi att vidta ytterligare åtgärder för att garantera strikt efterlevnad hela tiden.”

Kolors har i sitt sista svar till oss även sagt att samtliga deras fordon nu har rätt färdskrivare.