Eldriven trehjuling. Foto: Museum Foundation för Post och Telekommunikation/ B. Bostelmann / DHL Group. Eldriven trehjuling. Foto: Museum Foundation för Post och Telekommunikation/ B. Bostelmann / DHL Group.

Ett elektriskt århundrade för postfordon i Tyskland

Milstolpar i utvecklingen av postfordon i Tyskland börjar med postens första elektriska trehjulingar på 1910-talet till världens största eldrivna flotta. Eldrivna leveransfordon har blivit allt kraftfullare och innovativa under de senaste 100 åren och formar nu den regelbundna verksamheten

Inget annat logistikföretag använder så många elfordon världen över som DHL-gruppen. Företagets elflotta består av över 42 000 elfordon för upphämtning och leverans av försändelser. Deutsche Post och DHL reflekterar över 100 år av framsteg inom elektromobilitet.

Redan på 1910-talet använde det tidigare ”Reichspost” elektriska trehjulingar för leveranser. Utvecklingen fortsatte under årtiondena och nådde en topp på 2010-talet med StreetScooter. Tack vare innovation definierar elektriska leveransfordon nu regelbunden verksamhet.

Trehjulingen som tillverkades av ”Berliner Elektromobil-Fabrik” och var känd som fordonet ”B.E.F. Dreirad”, hade bara 1,5 hästkrafter. Reichspost började använda den omkring 1910.

Vid den tiden användes inte termer som rekommenderad post eller expressförsändelser ännu. Försändelser skickades fortfarande i ”brevpåsar” och det fanns även en tjänst som kallades ”prioriterad paketleverans”.

Elfordon hade fördelar, särskilt på korta sträckor och med lätta laster. Maxhastigheten var blygsamma 18 km/h med en räckvidd på
cirka 5 mil. Ändå visade sig trehjulingarna vara effektiva. På 1920-talet fanns cirka 200 enheter redan ute på vägarna.

Bergmanns eldrivna leveransfordon, modell BEL 2500, var minst 2 km/h snabbare. Det nådde en topphastighet på 20 km/h och hade en räckvidd på upp till 6 mil med full batteriladdning och med en motoreffekt på cirka 25 hästkrafter. Detta elfordon var speciellt konstruerat för stadskörning, där dagliga körsträckor i allmänhet är korta och maxhastigheten är mindre kritisk. Modellbeteckningen ”BEL 2500” härstammar från dess nyttolastkapacitet, som var cirka 2 500 kilo.

På 1950-talet använde postverket främst sina elfordon för lokal och förortstrafik. Postfordonet från Maschinenfabrik Esslingen, modell EL2500 E, är ett annat exempel på fordonsutveckling. Den genomsnittliga dagliga ressträckan var 18 km medan topphastigheten hade stigit till 28 km/h. EL2500 E användes främst i Freiburg-regionen.

Insatserna för miljövänliga transporter var stora i efterkrigstidens Tyskland och EL2500 E representerade detta engagemang. Elektromobilitet syftade till att säkerställa renare luft för stadstransporter.

När vi kommer in på 2010-talet blir det ett viktigt steg i elektrifieringen av Deutsche Posts och DHL:s fordonsflotta i Tyskland som präglades av StreetScooter Work. Företaget var en pionjär i att utveckla sitt eget elfordon i samarbete med StreetScooter GmbH och RWTH Aachen University, skräddarsytt för behoven inom brev- och paketleverans.

Den första prototypen dök upp 2012 och klarade testerna. Med cirka 65 hästkrafter och en topphastighet på 85 km/h var StreetScooter Work snabbare än tidigare elektriska postfordon. Från 2014 och framåt användes den i stor utsträckning på tyska vägar. Ytterligare modeller följde inklusive de större StreetScooter Work L och XL samt högerstyrda versioner för säkrare i- och urstigning på trottoarsidan. I dag tillverkar DHL Group inte längre sina egna fordon.

I flera år har DHL Group förlitat sig på etablerade partnerskap för att ytterligare elektrifiera sin flotta och dekarbonisera logistiken. Ett exempel är Ford E-Transit – en modern elektrisk transportör som visar hur kraftfull och praktisk elektromobilitet kan vara i dag. Med en räckvidd på upp till 31,7 mil och 184 till 269 hästkrafter ger den den uthållighet och kraft som behövs för sista milen
upphämtning och leverans.

Dessa fordon används främst där tyst och lokalt utsläppsfri körning
är särskilt efterfrågad. De flesta elektriska kommersiella fordon köps globalt av DHL från Ford och Mercedes.

Den senaste innovationen för långväga transporter är en elektrisk lastbil med en ”Range Extender” (EREV = Extended Range Electric Vehicle), utvecklad av DHL i samarbete med Scania. Denna lastbil drivs huvudsakligen med el, men har också en dieselmotor som fungerar som en generator för att ladda batteriet vid behov. Hästkrafter: upp till 400.

Model BEL 2500. Foto: Bert Bostelman.
Model BEL 2500. Foto: Bert Bostelman.

Om artikeln

Publicerad: 2025-09-10 15:55
Kategori: Nyheter
Taggar: