Nyligen lanserades de helt nya Mercedes-Benz Axor 2038 4×2 och Axor 2545 6×2 för den brasilianska marknaden konstruerade för medel- och långväga vägtransporter och logistik.
Nya Axor är utrustad med BlueTec 6-teknik som uppfyller Euro 6-lagstiftningen och har en totalvikt på 62 respektive 68 ton (GCWR) vilket gör den lämplig för användning med 4-axlade semitrailers.
Mercedes-Benz Axor är utrustad med en 13-liters Mercedes-Benz OM 460-motor i 380- eller 450-hästkraftsversionen och levereras med en 12-växlad PowerShift 3 Advanced automatlåda för snabbare växlingar och mer bränsleeffektiv körning.
Axor finns med två hyttversioner, en sovhytt med lågt tak och en version med högt tak. Båda har ett ergonomiskt pneumatiskt säte med upp till 11 justeringsmöjligheter. En multifunktionsratt, en kombinerad växelspak och en motorbroms på rattstången ökar förarens komfort ytterligare.
Som ett helägt dotterbolag till Daimler Truck ansvarar Mercedes-Benz do Brasil för utveckling, tillverkning och försäljning av Mercedes-Benz lastbilar och busschassier för Brasilien och andra latinamerikanska marknader.
São Bernardo do Campo är den största monteringsfabriken för Mercedes-Benz lastbilar utanför Tyskland och invigdes 1956. I denna fabrik tillverkas alla brasilianska Mercedes-Benz lastbilar (Accelo, Atego, Axor och Actros), drivlinor (motorer, axlar, växellådor) och busschassier. São Bernardo do Campo är också hemvist för det tekniska utvecklingscentret som för närvarande är det största i Sydamerika.
Dessutom driver Mercedes-Benz do Brasil en fabrik i Juiz de Fora (svetsning och målning av hytt) och ett testcenter i Iracemápolis.

Foto: Mercedes-Benz do Brasil.