Från museum tillbaka på vägen. Reproduktionen av historiens första lastbil genomgår teknisk renovering. Foto: Daimler Trucks. Från museum tillbaka på vägen. Reproduktionen av historiens första lastbil genomgår teknisk renovering. Foto: Daimler Trucks.

Från museum tillbaka till vägen

Det är en välbekant syn i lobbyn på Daimler Truck Campus, huvudkontoret för lastbils- och busstillverkaren i Leinfelden-Echterdingen. Det är den första lastbilen som någonsin byggts, eller mer exakt, en mycket detaljerad replika av det historiska fordonet.

Den populära utställningen i Baden-Württemberg som firar 130-årsdag nästa år, tar en paus under sommaren i år. Lastbilen, som anses vara en teknisk milstolpe i bilhistoriken kommer att renoveras på Philipp-Matthäus-Hahn-Schule i Nürtingen under sommaren.

Det handgjorda fordonet kommer att återställas till fungerande skick under ledning av erfarna instruktörer och som en del av den kompletterande kvalificeringen i klassiska och moderna klassiska bilar av specialutbildade billärlingar. Projektet kombinerar därmed biltradition, modern utbildning och generationsöverskridande utbyte inom hantverket på ett unikt sätt.

På Philipp Matthäus Hahn-skolan i Nürtingen, en av de ledande skolorna för klassiska och moderna klassiska bilar i Stuttgart-regionen, är autenticitet av största vikt. Experterna vill se till att jubileumsfordonet inte bara bevaras på museum, utan också kan köras på egna hjul igen.

Återkomsten till Leinfelden-Echterdingen är planerad till slutet av augusti 2025, precis i tid för det planerade framträdandet på Spitzkraut Classics i höst. Där kommer detta speciella stycke teknologihistoria inte bara att visas upp utan även kunna upplevas i drift.

 

Nu ska replikan av äldsta tillverkade lastbilen genomgå renovering för att kunna köras när det nästa år är dags för 130-årsjubileet. Foto: Daimler Trucks.
Nu ska replikan av äldsta tillverkade lastbilen genomgå renovering för att kunna köras när det nästa år är dags för 130-årsjubileet. Foto: Daimler Trucks.