Redan i mars kunde vi berätta om MAN:s sista nyutvecklade dieselmotor, D30, som började produceras då. Det fanns en stor tilltro till att detta skulle bli en exceptionellt bra motor vilket nu har visat sig stämma.
I det oberoende förbrukningstestet visade MAN TGX, utrustad med en helt ny D30-motor, optimerad MAN TipMatic-växellåda och aerodynamiska förbättringar, en genomsnittlig bränslebesparing på cirka fem procent jämfört med den tidigare modellen med en D26-motor. Jämfört med nuvarande konkurrenter som testats på identiska rutter uppnådde MAN eTGX-modellerna på 520 och 560 hk effektivitetsvinster på upp till 3,5 liter per 100 km.
Efter flera månader av presstestkampanjer med provkörningar över hela Europa har den internationella fackpressen gett de nya MAN PowerLion-fordonen en genomgående positiv recension för den låga bränsleförbrukningen. Testrutterna för journalisterna har alltid varit identiska för jämförbarhetens skull.
Det kraftfulla, men ändå ekonomiska hjärtat i den nya PowerLion-drivlinan är den nya MAN D30-motorn. Utvecklad med TRATON-gruppens samlade expertis uppnår den 13-liters raka sexcylindriga motorn en verkningsgrad på över 50 procent vilket är exempellöst i den kommersiella fordonsvärlden.
Med ett brett effektuttag från 380 till 560 hk (2 100 till 2 800 Nm) täcker MAN D30 kraftfullt alla applikationskrav.