”Bråttomtransport” klampades – krav på 208 000 efter grova överträdelser

Under en gemensam nattlig kontroll på riksväg 56 i Tärnsjö upptäcktes ett lettiskt ekipage med bristfälliga transportdokument och allvarliga överträdelser av kör- och vilotidsregler. Föraren, som bott i hytten i över två månader, tvingades bryta vila för att hinna med färja. Kontrollinsatsen ledde till en sanktionsavgift på över 200 000 kronor och klampning av fordonet.

En gemensam nattlig kontrollinsats genomfördes den 26 juni av Polisens tunggrupper från Västerås och Uppsala på riksväg 56 i Tärnsjö. Insatsen resulterade i flera upptäckta överträdelser, där ett särskilt fall stack ut.

Ett nästan nytt lettiskt ekipage med en filippinsk förare väckte uppmärksamhet. Föraren hade både giltigt arbetstillstånd och förartillstånd, och var korrekt utstationerad, men kontrollen visade snart på flera allvarliga brister i transportens dokumentation och förarens arbetsvillkor.

Föraren uppgav att han hämtat trailern från en kollega i Sala för vidare transport av ”bråttomgods” till ett företag i Umeå. Enligt fraktsedeln var godset dock registrerat som internationell transport, med fel uppgifter gällande både registreringsnummer och upphämtningsadress. Även tidigare transporthandlingar visade felaktigt registreringsnummer, vilket sammantaget klassades som ett otillåtet cabotage.

Vid kontroll av färdskrivaren framkom att föraren haft sex normala veckovilor i olika europeiska länder – men ingen i Lettland, där åkeriet är registrerat. Föraren uppgav att han bott i lastbilens hytt i över två månader. Enligt föraren hade detta påtalats till arbetsgivaren, som svarat att det var en förutsättning för fortsatt anställning.

Dessutom framkom att åkeriet tidigare tvingat föraren att bryta en reducerad dygnsvila för att hinna med en nattfärja till Sverige, vilket ytterligare förvärrade ärendet. Sammanlagt ledde överträdelserna till ett beslut om sanktionsavgift på 208 000 kronor.

Vid kontakt med det lettiska företaget uppgavs först att det saknades medel för att betala, därefter att deras företagskort hade en begränsning. Företrädare ifrågasatte också varför föraren inte kunde fortsätta transporten efter att ha korrigerat uppgifterna. Ekipaget klampades som följd.

Även speditören kontaktade kontrollgruppen och ville hämta trailern med hänvisning till ”bråttomgodsets” betydelse för godsmottagaren. Beskedet blev att det var möjligt – men först efter att sanktionsavgiften betalats.

Redan vid tiotiden morgonen därpå hade summan betalats, vilket möjliggjorde att klampen kunde tas bort och att trailern kunde hämtas av en ny, ”laglig” dragbil.

Fotnot
Varken speditören eller transportköparen är i skrivande stund misstänkta för brott.

Om artikeln

Publicerad: 2025-07-07 15:48
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Klampning Kör- och vilotid Trafikpolisen Transportfusket