Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen. Foto: Svenska Fordonsbranschen Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen. Foto: Svenska Fordonsbranschen

Svenska Fordonsbranschen slår larm om EU:s skrotkrav

Nyligen publicerade vi en artikel om att processen kring EU:s föreslagna ELV-förordning (End-of-Life Vehicles) tagit en vändning som gynnar ägare av historiska fordon. Nu skriver branschorganisationen Svenska Fordonsbranschen att en annan typ av fordon, vanliga bruksbilar, kan gå ett helt annat öde tillmötes.

Organisationen skriver i ett pressmeddelande att EU överväger nya regler för uttjänta fordon som kan leda till att fullt reparationsbara bilar felaktigt klassas som skrot. Enligt Svenska Fordonsbranschen omfattar förslaget delar som däck, bromsar, styrning och krockskydd – komponenter som normalt går att laga.

Dessutom riskerar bilar att stämplas som uttjänta om reparationskostnaden överstiger marknadsvärdet, något som organisationen menar slår hårdast mot hushåll med mindre marginaler. Följden kan bli ökade utsläpp och resursförbrukning när fungerande bilar skrotas och ersätts av nyproducerade fordon.

Svenska Fordonsbranschen efterlyser därför regler som premierar reparation framför skrotning, tar bort kravet på ”ekonomisk reparerbarhet” och ger oberoende verkstäder bättre förutsättningar att utföra reparationer.

– Att kalla fungerande bilar för uttjänta är både slöseri med resurser och orättvist mot bilägare, säger Lars Bergmark, vd för Svenska Fordonsbranschen.

– Att laga i stället för att slänga är grunden för en hållbar framtid. Här har EU chansen att visa vägen, tillägger han.

Läs även: Fordonshobbyn får medvind i EU-förhandlingar

Om artikeln

Publicerad: 2025-06-25 12:57
Kategori: Nyheter
Taggar: Bruksbilar ELV-Förordning Reparation Skrotning Svenska Fordonsbranschen