Förarlösa lastbilar blir gradvis verklighet: sedan januari 2022 har MAN Truck & Bus och 11 projektpartners arbetat tillsammans i forsknings- och utvecklingsprojektet ATLAS-L4 (automatiserad transport mellan logistikcenter på motorvägar på nivå 4) för att få ut autonoma lastbilar på vägarna. Foto: MAN. Förarlösa lastbilar blir gradvis verklighet: sedan januari 2022 har MAN Truck & Bus och 11 projektpartners arbetat tillsammans i forsknings- och utvecklingsprojektet ATLAS-L4 (automatiserad transport mellan logistikcenter på motorvägar på nivå 4) för att få ut autonoma lastbilar på vägarna. Foto: MAN.

MAN:s utvecklingsteam för autonom körning ”Årets ingenjörsteam”

Priset ”Årets ingenjörsteam” vid ”ADAS & Autonomous Vehicle International Award” går till MAN Truck & Bus. Juryn bestående av internationellt erkända experter hedrade ett MAN-utvecklingsteam för lanseringen av en datamängd innehållande 747 scener från provkörningar på allmänna vägar.

Med hjälp av dessa så kallade ”TruckScenes” kan forskare från hela världen snabbare utveckla autonom körning av kommersiella fordon. Utvecklingsteamet från München tog emot det prestigefyllda priset vid ”ADAS & Autonomous Vehicle Technology Expo” i Stuttgart.

Utvecklingen av autonom körning kräver en stor mängd träningsdata. Detta gör det möjligt för automationssystem att lära sig att styra lastbilar säkert genom trafiken.

Det är just här datamängden ”MAN TruckScenes” kommer in i bilden då den innehåller scener från verklig vägtrafik, främst från tyska motorvägar, tillhörande matarvägar och godsterminaler.

Data är typiska för hub-to-hub-transporter, det vill säga transporter mellan logistiknav. MAN ser det som ett första tillämpningsscenario för förarlös lastbilskörning på långa sträckor.

Data kommer från testfordon utrustade med fyra kameror, sex lidar- och sex radarsystem samt två tröghetsmätningsenheter för positionsbestämning i rymden (IMS) och navigationssatelliter.

”MAN TruckScenes” har tagits emot väl av utvecklare av autonoma fordon från hela världen. Sedan publiceringen har nedladdningssiffrorna för datamängden som omfattar flera hundra gigabyte ökat kontinuerligt.

Det är inte konstigt eftersom aldrig tidigare har en lastbilstillverkare gjort sådana dataregistreringar fritt tillgängliga.

Dessutom är liknande data från personbilsutveckling till liten hjälp inom lastbilssektorn eftersom lastbilar kör i andra miljöer än personbilar, vanligtvis har en extra släpvagn, kräver fler sensorer och på grund av sin långa bromssträcka också måste kunna ”se” mycket längre fram.

Och visst är man stolta på MAN över utmärkelsen som man menar är en bekräftelse på att företaget är på rätt väg med sin automatiseringsstrategi.
– Samtidigt vet vi också att vi bara kan ta detta enorma tekniska steg ut på vägarna tillsammans med partners. Av den anledningen publicerar vi våra data så att andra också kan dra nytta av dem. Detta gynnar oss alla och främjar denna viktiga innovation i Tyskland och Europa, avslutar dr. Frederik Zohm, forsknings- och utvecklingschef på MAN.

På MAN är man av förklarliga skäl mycket glada. Foto: MAN.
På MAN är man av förklarliga skäl mycket glada. Foto: MAN.