I fredags invigdes fas två av Rifil som nu erbjuder laddplats för totalt 38 tunga lastbilar. De åtta nya laddplatserna kan leverera en effekt på hela 400 kW. Samtidigt fick man också leverans av 15 nya eldrivna Mercedes-Benz eActros 300 lastbilar från Marcus Sjöberg på Veho Trucks i Malmö.
– Vi köpte den allra första eActros som kom till Sverige för tre år sedan. Så man kan ju säga att vi verkligen kunnat testa den och det märks att Mercedes-Benz gjorde rätt från början. Inte minst insåg man det smarta med att ha motorerna i bakaxeln. Något som tagit bort mycket energiförluster och ger en låg energiförbrukning, säger vd Victor Falkenklev.
– Nu har vi beställt totalt 20 nya eActros: 15 eActros 300 som vi fick idag och sedan kommer fem exemplar av eActros 600 för fjärrfrakt i höst.
Inom kort räknar man med att 95 procent av företagets cirka 140 bilar går på el. Laddverksamheten Rifil – som får el från företagets egen solel – byggs också ut och finns snart på fem platser i Skåne.
– Det är inget snack längre, det här är framtiden. Det räcker med att stå på vår terminal i Malmö och höra hur lastbilarna bara surrar när de kör förbi. Inga avgaser och inga dieselluktande handskar i dörrfickan.
– Eller som när vi står här i laddparken och bilar kör in och ut och det är inget buller överhuvudtaget.
– Det är så kul att se när någon verkligen satsar. Falkenklev är ju ett åkeri med många år på nacken. När de fortsätter att utöka sin satsning år efter år så visar man ju andra åkerier att det verkligen fungerar och att det går att skapa lönsamhet, säger Pär Hildestrand, eMobility manager för Mercedes-Benz Lastbilar i Sverige.