Chaufför Emil Engs bemötande var både trevligt och kunnigt. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs. Chaufför Emil Engs bemötande var både trevligt och kunnigt. Foto: Heidi Bodensjö/Proffs.

Polarexpressen – ett illuminerande customekipage

Vi besöker Bilsport Performance & Custom Motorshow 2022 i Jönköping lördagen den 16 april. En mässa som inte direkt För tankarna till lastbilar, men i år finns dock ett tiotal tunga fordon på plats, särskilt inbjudna av arrangören som vill visa även denna gren av styling.

En Scania S590 av årsmodell 2021 och som har rullat cirka 9 000 mil drar till sig vår uppmärksamhet. Det är Polarexpressen som ägs av Jimmy Rosenqvist Transport & Verkstad AB och körs av åkaren själv på linje upp till Nordnorge. På plats i Jönköping är 19-årige Emil Eng, chaufför på åkeriet och som med sitt ekipage också kör på Nordnorge.

Han berättar att dragbilen är helt anpassad till de ofta svåra förhållandena Nordnorge kan erbjuda.
– Även om mitt ekipage också är väldigt fint, så är det här utställningsfordonet som tar allt till en högre nivå, säger han.

Vad tänker du när fordon tävlar om bästa lack och en folierad eller delvis folierad bil vinner första pris?
– Ska man tävla i bästa lack ska allt vara äkta. Och om vi pratar lastbilar, tycker jag det är viktigt att det finns en röd tråd i lackeringen och motiven samt inredningen, säger Emil.

Emil Eng är noggrann med att det ska finnas en röd tråd (eller som i det här fallet, ”grön tråd”) när man designar en lastbil. Att han lever som han lär går knappast att invända emot.
Foto: Heidi Bodensjö

Temat på dragbilen och även trailern som dock inte är på plats, är norrskenet. Motiven visar just bland annat ett norrsken och en polarbjörn i en grön lack som upplevs som fluorescerande.

Lacken är gjord av Gulass Lack & Transport, inredningen är byggd av Preben Nyborg i Norge.
– Convoyparts har sponsrat med lite delar också, men allt custom förutom inredning och lack har vi byggt på åkeriet, säger Emil.

Polarbjörn och norrsken är temat på ekipaget. Trailern fanns inte på plats på utställningen men Emil skickade oss ett foto i efterhand och så här ser det smakfullt designade ekipaget ut när det rullar på vägen. Foto: Privat

Är det inte svårt att hålla lacken i perfekt skick när fordonet används i daglig drift?
– Det krävs att man är noggrann och att man kommunicerar med dem som tvättar i tvätthallarna. Men i slutänden är det ändå ett arbetande fordon och som sådant ska den användas, avslutar Emil Eng.

Om artikeln

Publicerad: 2022-04-22 15:56
Kategori: Nyheter
Taggar: Custom Jimmy Rosenqvist Transport Motivlackering Polarexpressen