Det är en Scania P 320 A 4×2 med en CP17 mellanhytt som gör det lätt för föraren under distributionskörning med frekventa av- och påstigningar. Det är emellertid inte hytten, utan istället drivlinan med 320 hk Euro 6-dieselmotor i kombination med en elmotor på 177 hk och ett litiumjonbatteripaket, som gör denna distributionsbil speciell.
Säljchef Michael Rasmussen från Scania Danmark i Ishøj.
– Scanias elhybriddragare kan köras effektivt med stor räckvidd på diesel till och från terminalen och in i stadens centrum. I tätbefolkade områden kan den gå på ren el och det gör det på ett bränsleeffektivt sätt. Lastbilens batterier laddas under körning genom att återanvända bromsenergi som annars skulle gå förlorad, säger han.
Dragbilen lämpar sig för många typer av släpvagnar inklusive citytrailers som ger bättre tillgänglighet. Den passar även för släp med olika typer av konstruktioner som exempelvis kylaggregat.
– Vår dragare med elhybridteknik är överlägsen för distributionskörning även ur miljö- och klimatperspektiv, avrundar Michael Rasmussen.