Bengts Åkeri i Örebro AB har fälttestat Ecosense Trailer Assist på en Volvo FH Globetrotter XL dragbil. Den automatiska inställningen av takluftriktaren minskade bränsleförbrukningen med 6 procent.

Bengts Åkeri minskade bränsleförbrukningen med 6 procent

När Bengts Åkeri i Örebro monterade Ecosense Trailer Assist på takluftriktaren på en av sina dragbilar, minskade bränsleförbrukningen med 6 procent. Förutom lägre bränslekostnad innebär det även lägre utsläpp av koldioxid. Dubbla besparingar automatiskt utan inblandning av föraren.

Ecosense Trailer Assist är ett uppgraderingspaket till befintliga takluftriktare på lastbilar. Det ställer automatiskt in vinkeln på takluftriktaren till ett aerodynamiskt optimalt läge, utan att föraren behöver göra någonting. Därmed minskar luftmotståndet vilket sänker bränsleförbrukning och utsläpp, står det i pressmeddelandet.

Håkan Johansson på Bengts Åkeri i Örebro AB.
– Jag var först lite skeptisk till installationen på just den här bilen. Dels då det är en bil med en liten takluftriktare, dels för att vi inte trodde att den bilen bytte trailerhöjd särskilt ofta. Men en minskning med drygt sex procent talar sitt eget språk. Spontant tror jag att vi har bilar i drift som kan spara ännu mer bränsle, säger han.

Som ett av testföretagen som fälttestat systemet, har Bengts Åkeri monterat Ecosense Trailer Assist på en Volvo FH Globetrotter XL dragbil. Dragbilen byter dagligen mellan en trailer på fyra meter och en på 4,2 meter.

Nokian

Ecosense Trailer Assist har potential att bidra till att hjälpa åkerier att minska sina bränslekostnader och sina utsläpp. Produkten är inte begränsad till endast dragbilar. Även växelflaksfordon och lastväxlare som skiftar flak och container, kan minska bränsleförbrukningen med en korrekt justerad takluftriktare.

Stefan Strömstedt är försäljningschef på Rumblestrip AB som utvecklat Ecosense Trailer Assist.
– Genom vårt partnerskap med KG Knutsson finns Ecosense Trailer Assist nu tillgänglig på hela den svenska marknaden och inom en snar framtid siktar vi på Europa i stort, säger han.

Håkan Johansson avrundar.
– När vi föreslogs testa produkten på detta fordon, var jag som sagt skeptisk. Samtidigt vet jag av erfarenhet hur viktigt luftmotståndet är för bränsleförbrukningen. Att det blev så här bra visar att det fungerar. Nästa steg blir att kolla hur många fler av våra lastbilar som kan spara bränsle med Ecosense Trailer Assist.

Hultsteins

Om artikeln

Publicerad: 2019-10-07 13:52
Kategori: Nyheter
Taggar: Bengts Åkeri Bränsleförbrukning Ecosense Trailer Assist Luftmotstånd Rumblestrip Takluftriktare