IT-omläggning strular till det för Bilprovningens kunder

Bokar om 18 000 kunder

Den 1-4 november genomför Bilprovningen en omläggning av IT-systemen inför försäljningen av delar av stationsnätet. Kunder som är inbokade under dessa dagar kommer att erbjudas nya tider för att besiktningen ska kunna genomföras så smidigt som möjligt. Sammanlagt rör det sig om 18 000 kunder.

Under de närmaste dagarna kommer Bilprovningens kundtjänst att börja ringa berörda kunder. De kunder vars bilar har en slutsiffra 6 kommer att prioriteras eftersom deras fordon behöver besiktas innan oktober månads utgång för att inte riskera körförbud.
– Vi kommer att göra allt för att hitta alternativa tider som passar kunderna, säger Bilprovningens vd Benny Örnerfors.

Vanliga öppettider gäller, men under systemomläggningen måste alla uppgifter dokumenteras manuellt med papper och penna istället för datorer. Det kan medföra att besiktningen tar längre tid. För att kunna erbjuda samma höga service som vanligt är Bilprovningen mån om att boka om så många kunder som möjligt till andra dagar.

Flertalet stationer erbjuder efterkontroll utan tidsbokning. Bilprovningen rekommenderar också de kunder som vill göra en efterkontroll utan att boka tid att komma antingen före eller efter den 1-4 november. För att underlätta efterkontrollen bör de kunder som ändå väljer att besikta sitt fordon under dessa dagar ta med senaste besiktningsprotokoll. Observera att stationerna inte har öppet den 3 november som är en röd dag.

Systemomläggningen påverkar bokningssystemet, vilket innebär att det under den 1-4 november inte går att boka, boka om eller avboka tider för besiktning. Detta gäller både internet- och telefonbokningen.

Om artikeln

Publicerad: 2012-10-19 08:04
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilprovningen Bokningsproblem