Lyckligt slut för en gammal lastbil

En lastbil som kommer direkt från fabriken är kanske inte helt så ny som köparen tror. En tredjedel av totalvikten utgörs av återvunnen metall. ...

En lastbil som kommer direkt från fabriken är kanske inte helt så ny som köparen tror. En tredjedel av totalvikten utgörs av återvunnen metall. Det gäller i varje fall för de bilar som Volvo Lastvagnar producerar.
Sakta glider porten upp och in rullar en Volvo FH 460 Euro 3 från 2002. Bilen har gått cirka 100 000 mil och är utsliten. På Volvo Truck Center i Göteborg återvinns bilen ner till sista skruven.
– Den största vinsten i det här jobbet, både miljömässigt och personligt, är att uppleva att materialen lever vidare, säger Mikael Olsson när han ser in i lokalen och lastbilen som ska strippas på alla sina delar.
Den nyanlända lastbilen kommer fortsatt att göra nytta. Användbara delar kan säljas som de är. Allt som inte kan säljas hamnar i containrar märkta järn, aluminium, koppas, plast, brännbart och så vidare. Delar som är allt för slitna skickas för omsmältning eller förbränning för att på så sätt komma tillbaka som nya produkter eller som fjärrvärme. Inget blir fyllnadsmassor.
Hos Volvo förbereds reda i fabriken vad som ska ske den dagen fordonet inte längre rullar på vägarna.
– Även i produktionen anpassar vi tekniken för demontering och återvinning. Delar som är monterade med skruvar är till exempel lättare att dela på än limmade detaljer. Vi monterar kablar och slangar med plastclips i stället för metallclips. De senare är betydligt mer tidskrävande att ta bor, berättar Lars Mårtensson.
Ungefär 50 procent av det smidda järnets vikt kommer från återvunnen metall. Eftersom det är mindre energikrävande att producera produkter av återvunnet material, än av nytt, blir miljövinsten stor. Men återvinning är också viktig i ett ekonomiskt perspektiv.
När det blir brist på metall och priserna ökar blir återvinning än viktigare. Idag återvinns drygt 90 procent av de lastbilar som levereras för återvinning. När en FH går till återvinning innebär det att drygt nio ton material återförs till kretsloppet.
Det tar mellan sex och sju dagar att demontera en lastbil och tvätta alla delar som ska säljas vidare. Totalt har anläggningen en kapacitet på 30 till 40 lastbilar om året.

Om artikeln

Publicerad: 2011-03-25 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: