Volvo Lastvagnars eget ”Facebook”

Volvo Lastvagnar hänger på trenden att profilera sig via egna ?sociala träffpunkter?, så kallade communitys, på internet. Nyligen lanserade man sitt ?Worldtrucker? över hela världen. Och ambitionen är knappast blygsam - man siktar på att den ska bli den största och mest aktiva mötesplatsen på internet för lastbilsförare.

Genom att erbjuda en community för lastbilsförare på internet vill Volvo öka intresset för yrket och därmed underlätta rekrytering av nya förare. Man kan ju anta att man även vill visa en och annan Volvolastbil även om man inte kräver att medlemmarna ska köra Volvo.
– Vi vet att lastbilsförare har en stor yrkesstolthet och det är precis det som Worldtrucker handlar om – att dela passionen för lastbilar och livet ute på vägarna, säger Paula Kühnel, ansvarig för Worldtrucker.
Via sajten kan förarna utbyta erfarenheter med vänner och kollegor. De kan dela foton från sina körningar genom att ladda upp dem direkt via mobiltelefonen.
– Vi har ännu inte sett att någon konkurrent kunnat matcha vårt upplägg och tror att vi har chansen att bli förarnas förstahandsval världen över, säger Paula Kühnel.

Om artikeln

Publicerad: 2011-02-25 00:00
Kategori: Nyheter
Taggar: