Rulla till varje pris?

Jag kör genom det fantastiska Skåne. En riktig golfhelg hägrar. Solen skiner, blommor sticker upp och jag antar att fåglarna kvittrar. Sommaren är här. Men jag tänker på vintern. Minns det skånska snökaoset, bilar och lastbilar på bredden, tvären och liggande på sidan och jag funderar på hur det kunde bli så.

Det konstiga vädret spelar såklart en viktig roll. I december stod jag i kortbrallor på en skånsk golfbana. Någon vecka senare kom det första oväderskaoset, sen var det rekordvarmt, rekordkallt och rekordstormar om vartannat hela vintern. Det är vårt fel.

Väderhot

Som alla vet gör vår hysteriska konsumtion att utsläppen stadigt ökar. Transporter är en förutsättning för att folk ska få den mat, de kläder och prylar de vill ha. På grund av koldioxidutsläppen är transporter också ett av de största väderhoten. En liter förbränd diesel släpper ut två och ett halvt kilo koldioxid, en stor lastbil släpper ut 800 gram koldioxid per kilometer.
Det finns ljuspunkter: exempelvis krävs det 18 lastbilar med Euro 4 för att släppa ut samma mängd koldioxid som en lastbil med Euro 0.

Kunden bestämmer

Det är kunderna som bestämmer hur vi ska ha det med transporterna, de måste kräva miljövänlighet och vara villiga att betala för det, och för den forskning kring ny teknik som måste fram för att det ska bli bra. Då kanske vi får tillbaka det normaldåliga väder som vi är vana vid. Slipper märkliga sol-/snö-/stormattacker när vi inte är beredda på dem. Fram till dess måste vi uppenbarligen handskas med ovädren bättre än vad vi gör nu. Stanna inne till exempel. Ringa kunden och meddela att varorna kommer imorgon istället. Eller i övermorgon. Varorna transporteras helt enkelt när det finns mycket goda förutsättningar för att de kommer fram hela, i en okvaddad lastbil och med en oskadd förare.

Nytänkande

Den här branschen är många gånger alltför serviceminded ? hellre utsätter man sig för risker än blir försenad med varorna. Nytänkande krävs på den punkten: ibland är det bättre service att bilen står än att den rullar. För vem blir gladare av att varor, bil och förare ligger kvaddade i en snödriva i Skåne än att hela ekipaget kommer fram tryggt en dag senare? Vi måste få in mer av proffsigt flygtänk i vägtransporterna. För vilken SAS-pilot hade ens funderat på att lyfta i det vädret och med den risken?

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som numera är mäkta stolt singelhandicapare i golf

Om artikeln

Publicerad: 2007-09-11 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: