Svenskt inte längre ett säljargument

När vi diskuterar pris- och kvalitetsfrågor offentligt i ?transport?-Sverige tycker alla att kvalitet är viktigare än pris. Det låter liksom bättre. Men när det ska köpas, är det ofta annorlunda.

När konkurrens från utlandet kommer på tal behöver det knappast nämnas vilka som står för lågt pris och vilka som står för kvalitet. Kvalitet, det har vi här i Sverige! En polack eller tjeck må vara billig, men hög kvalitet håller han inte. Förmodligen är han full, eller trött efter att ha kört en vecka i sträck. Eller bådadera, plus att han har en miljö- och trafikfarlig lastbil.

Blir allt bättre

Jag raljerar, men för de flesta i branschen är det så tankarna går. Med viss rätt ? det har varit problem med utländska lågpristransporter. Problem med såväl fordon som förare vilket också har orsakat allvarliga olyckor. Men nu börjar det hända saker. Utomlands blir man allt duktigare på kvalitet av den bästa anledningen som finns: deras kunder vill ha det. Och säljarna är hungriga, anpassar sig blixtsnabbt efter köparnas krav. Vi kan jämföra med den asiatiska konkurrens som västvärldens industri har levt med i många år. Det började med att asiaterna var billiga och dåliga. Hade dålig utbildning, dåliga material och dåliga maskiner.

Svenskt duger inte

Efter viss oro kunde industrin i väst luta sig tillbaka och nöjda konstatera att vi var bäst i alla fall. Tills asiaterna kom tillbaka med en ung och välutbildad generation som noggrant studerat västvärldens industri och kopierat, i vissa fall förbättrat, produktionsmetoderna. Plötsligt erbjöd de samma kvalitet som väst till halva priset och svepte hem produktionen till sina länder. För hur skulle en vd kunna motivera för sin styrelse att han ska köpa samma tjänst med samma kvalitet till dubbelt pris med motiveringen att ?den är svensk??

Var redo!

Den tid när svenskheten var ett oslagbart säljargument är borta för alltid. Vi lever i en global värld med global konkurrens. Särskilt beträffande transporter ? hela idén är ju förflyttning. Därför ska vi vara beredda. Inte luta oss tillbaka, de kommer och de är bra. Men vi är också bra. Vi är till och med fortfarande bättre: på kvalitet – eftersom vi har utvecklat vår transportkvalitet under längre tid. Vi ska utnyttja vårt försprång och utveckla kvaliteten ännu mer och sälja mer med det argumentet. Även till utländska köpare ? för den globala konkurrensen innebär vinster även för oss om vi hanterar den rätt.

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som för övrigt anser att det bästa med hösten är att det är helt ok att softa i soffan

Om artikeln

Publicerad: 2007-06-14 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: