Tipsa polisen om rattfyllerister

Kamp mot rattfylleriet med nya metoder, fördubblade eller mer än fördubblade böter vid trafikbrott. Och så en liten förklaring om hur många färdskrivarblad som ska kunna visas upp vid en poliskontroll.
Det är innehållet i min krönika. Välkomna. Nu kör vi.

Rattfylleri är något som visar en tendens att öka. Ändå ligger ?träffprocenten? ganska stadigt på mellan en och två procent vid våra normala vägkontroller. Det vill säga att av hundra förare som får blåsa är en eller två påverkade. Det är, minst sagt, ett lågt utfall om man sätter det i relation till en beräknad statistik hur många rattfyllerikörningar som förekommer varje dag. Men med en riktad verksamhet som bygger på tips från ansvarskännande människor kan träffprocenten bli så hög som 60 procent. Det har ett projekt vid trafikpolisenheten visat.

Vi har en tipstelefon dit allmänheten kan vända sig med information om förare som man vet kör onyktra regelbundet. Telefonen är öppen dygnet runt och den som ringer kan vara anonym om han eller hon vill. Uppgifterna som kommer in registreras och dokumenteras hos en grupp av erfarna poliser som bearbetar, utvärderar och försöker hitta de bilister som tipsen avser. Och som sagt 60 procent av de förare som gruppen hittar ute på väg är påverkade. Förutom lagföring så erbjuds varje förare kontakt med missbruksvården i ett annat projekt som kallas SMADIT (Samverkan mot alkohol och droger i trafiken) och ett stort antal som påträffas berusade bakom ratten väljer det alternativet för att komma till rätta med sitt missbruk.
Jag vet att vissa talar om ?angiveri?, men jag tvivlar på att ni som har vägen som arbetsplats, och riskerar att möta dem i ert arbete skriver under på det. Så därför, tipstelefonen är 08 ? 401 77 07.

Den första oktober höjdes böterna för ett antal trafikförseelser kraftigt.
Nu talar vi om en fördubbling av böter. Vid fortkörning var den tidigare högsta boten på 2 000 kronor. I dag kostar det 4 000 kronor. För er som kör yrkesmässigt och med färdskrivare har böterna mer än fördubblats. För långa körtider, för korta raster, för kort dygns eller veckovila eller bristfälliga uppgifter på bladet kostar 3 000 kronor mot tidigare 1 200 kronor. Att inte redovisa vad man gör under ett körpass med hjälp av vredet kostar 1 800 kronor. Det kan vara något att tänka på.
Tyvärr så finns fortfarande ?bonus systemet? kvar. Det vill säga att vid flera förseelser ska den högsta boten betalas fullt ut och den andra, tredje och så vidare reduceras till 50 procent. Jag är inte den ende polisen i Sverige som tycker att det är märkligt att den som gör skyldig till fler förseelser ska premieras med någon slags rabatt. Men den som riktigt missköter sig kan faktiskt på vägkanten få ett ordningsföreläggande på hela 10 000 kronor. Det är en avsevärd höjning från tidigare regler.

Så till den sista frågan. Jag har fått ett antal telefonfrågor om hur många färdskrivarblad som ska kunna visas upp vid en vägkontroll. Svaret är: Innevarande veckas blad, det vill säga måndag 1 blad? torsdag 4 blad och så vidare samt de blad som föraren har använt under de föregående femton dygnen. Det är inte så komplicerat.

Lasta och kör med omdöme

Stene

Om artikeln

Publicerad: 2006-12-01 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: