DEBATTARTIKEL
Är det så här det ska se ut även denna vinter? Foto: Proffs/arkiv. Är det så här det ska se ut även denna vinter? Foto: Proffs/arkiv.

Morell (SD): ”Oförmågan är monumental”

Årets första halka har anlänt och Trafikverket står bokstavligt talat kvar i garaget. ”Hur är detta ens möjligt efter all den kritik som framförts av hela transportbranschen under flera år” frågar Thomas Morell (SD), riksdagsledamot tillika vice ordförande i trafikutskottet.

Dagens debattör Thomas Morell fortsätter. Jag har haft personliga möten med Trafikverkets generaldirektör vid flera tillfällen och blivit lovad att det skulle bli bättre.

Under sommaren har jag också pratat med flera åkerier och förhört mig om läget inför den kommande vintern. Jag förstod direkt att det inte var annat än tomma löften från Trafikverket. Även denna vinter kommer att bli ett elände ute på vägarna.

Visst, alla förare har en skyldighet att anpassa hastigheten, men Trafikverket har också ett krav på sig att säkerställa friktionen på vägbanan.

När det är ren och skär is på vägbanan kan man, om man har otur, glida av vägen trots att man står stilla. Det är nog få yrkesförare som aldrig upplevt att ekipaget ger sig i väg trots att man står stilla. Den känslan får blodet att isa sig i kroppen.

Direkt efter sommaruppehållet lyfte jag den här frågan i våra samtal med departementet och varnade om det allvarliga läget inför kommande vinter.
Nu har vi facit i hand efter första halkan – Trafikverket har inte ens kommit i startblocken. Frågan är om de ens har hittat arenan?

Jag får oräkneliga samtal och meddelanden om situationen ute på vägarna och alla säger de samma sak – det är glashalt! Insatserna för att bekämpa halkan rings inte ut!

Åkare står startklara att åka ut och börja halkbekämpa, men de blir inte utringda med budskapet att ”det är inte halt nog”.

En annan allvarlig brist är att kompetensen hos många jourhavande är för låg, ibland är den dessvärre till och med obefintlig.

Det här är ingen nyhet för Trafikverkets generaldirektör, det kan jag säga med säkerhet eftersom jag har haft personliga möten med honom. Löftet från generaldirektören var att det skulle bli bättre den här vintern. Tyvärr är det inget som talar för det, det blir helt enkelt samma elände den här vintern vilket redan har bevisats.

Att vår infrastruktur fungerar är viktigt för att vårt samhälle ska fungera, att industri, jordbruk, sjukvård och alla andra viktiga funktioner i samhället kan lita på att transporterna fungerar.

Inte minst måste det säkerställas att arbetsmiljön för landets chaufförer är godtagbar vilket borde vara en självklarhet i ett land som arbetat med trafiksäkerhet i decennier.

Att stoppa den tunga trafiken vid besvärligt väglag är inte ett alternativ, ett förslag som Trafikverket lade fram förra vintern och visar på en monumental brist hos myndigheten när det gäller samhällets transportbehov.

Trafikverket har till uppgift att säkerställa en fungerande infrastruktur. Det är dags att börja leverera på det kravet. Sveriges bilister lägger miljarder i diverse skatter varje år och kan rimligen begära att den statliga myndigheten som ansvarar för vägnätet klarar det mest elementära, nämligen att ploga och halkbekämpa.

Jag har därför kallat till ett personligt möte med generaldirektören för att återigen påtala vikten av att Trafikverket faktiskt levererar en fungerande infrastruktur även på vintern. Mötet sker i nästa vecka och budskapet från min sida kommer att vara kristallklart.

Dagens situation är inte godtagbar.

Thomas Morell
Vice ordförande trafikutskottet
Sverigedemokraterna

 

LÄS ÄVEN: Trafikverket: En sovande väghållare är farligare än en ovan bilist

Om artikeln

Publicerad: 2025-10-22 16:01
Kategori: Debatt
Taggar: